Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykaz Alergenów Zmiany w żywieniu zbiorowym Certyfikaty Przedszkola Promującego Zdrowie Program Przedszkola Promującego Zdrowie Promocja Zdrowia – nasze działania
Definicja przedszkola promującego zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Szanowni Rodzice
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1169/2011
w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, które ze szczególnym uwzględnieniem alergenów, muszą być łatwo dostępne tak, aby rodzic miał świadomość, że w odniesieniu do danej żywności występują kwestie związane z alergiami i nietolerancją pokarmową. W związku z powyższym przy jadłospisie znajdującym się w holu przedszkola będzie można znaleźć spis alergenów, a przy każdym daniu numer alergenu jaki zawiera to danie.
Numery alergenów występujących w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
6. Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
7. Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy
pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz
produkty przygotowane na ich bazie).
9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
12. Dwutlenek siarki.
13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy, kwasek cytrynowy, cukier waniliowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Od 1 września weszły w życie nowe przepisy dotyczące żywienia zbiorowego.
Poniżej przedstawiamy tekst rozporządzenia.
WYKAZ WYMAGAŃ,
JAKIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ ŚRODKI SPOŻYWCZE
STOSOWANE W RAMACH ŻYWIENIA ZBIOROWEGO DZIECI I MŁODZIEŻY
W JEDNOSTKACH SYSTEMU OŚWIATY
1. Środki spożywcze stosowane w żywieniu zbiorowym dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty dobiera się w taki sposób, aby:
1) na całodzienne żywienie składały się środki spożywcze pochodzące z różnych grup środków spożywczych;
2) posiłki (śniadanie, obiad, kolacja) zawierały produkty z następujących grup środków spożywczych: produkty zbożowe lub ziemniaki, warzywa lub owoce, mleko lub produkty mleczne, mięso, ryby, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych i inne nasiona oraz tłuszcze;
3) w przypadku całodziennego żywienia jadłospis obejmował nie mniej niż cztery posiłki;
4) w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego, w których dziecko spędza do 5 godzin, były podawane co najmniej 2 posiłki główne: śniadanie i obiad;
5) obiad podawany w stołówce szkolnej dostarczał 30% całodziennego zapotrzebowania energetycznego, zgodnie z aktualnymi normami żywienia przy wyliczeniu średnioważonej normy dla danej grupy uczniów.
2. W żywieniu zbiorowym dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty stosuje się:
1) produkty zbożowe lub ziemniaki (przetworzone):
a) przy czym zbożowe produkty śniadaniowe zawierają nie więcej niż 15 g cukrów w 100 g produktu gotowego do spożycia,
b) o niskiej zawartości sodu/soli, tj. zawierające nie więcej niż 0,12 g sodu lub równoważnej ilości soli na 100 g lub na 100 ml środka spożywczego lub o obniżonej zawartości sodu/soli, tj. obniżenie zawartości sodu lub wartości równoważnej dla soli wynosi co najmniej 25% w porównaniu z podobnym produktem,
c) zawierające nie więcej niż 10 g tłuszczu w 100 g produktu gotowego do spożycia,
d) jedną lub więcej porcji w śniadaniu, obiedzie oraz kolacji,
e) trzy lub więcej różnych produktów z tej kategorii środków spożywczych w posiłkach obiadowych w tygodniu,
f) nie więcej niż jedną porcję potrawy smażonej z tej kategorii środków spożywczych w tygodniu,
g) przy czym do smażenia jest używany olej roślinny rafinowany o zawartości kwasów jednonienasyconych powyżej 50% i zawartości kwasów wielonienasyconych poniżej 40%;
2) warzywa:
a) surowe lub przetworzone,
b) bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008,
c) w przypadku przetworzonych – o niskiej zawartości sodu/soli, tj. zawierające nie więcej niż 0,12 g sodu lub równoważnej ilości soli na 100 g lub na 100 ml środka spożywczego lub o obniżonej zawartości sodu/soli, tj. obniżenie zawartości sodu lub wartości równoważnej dla soli wynosi co najmniej 25% w porównaniu z podobnym produktem, z wyłączeniem produktów poddanych naturalnej fermentacji mlekowej, takich jak: kwaszona kapusta lub kwaszone ogórki,
d) w przypadku warzyw suszonych: bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008, soli oraz tłuszczu,
e) jedną lub więcej porcji warzyw każdego dnia w posiłku obiadowym,
f) trzy lub więcej porcji surowych warzyw w posiłkach obiadowych w tygodniu,
g) trzy lub więcej różnych warzyw w posiłkach obiadowych w tygodniu;
3) owoce:
a) surowe lub przetworzone,
b) bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008,
c) w przypadku owoców suszonych: bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu(WE) nr 1333/2008, soli oraz tłuszczu, Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 1256
d) jedną lub więcej porcji owoców każdego dnia w posiłku obiadowym,
e) trzy lub więcej różnych owoców w posiłkach obiadowych w tygodniu;
4) warzywa lub owoce, przy czym:
a) w żywieniu całodziennym podaje się pięć porcji warzyw lub owoców, jedna porcja może być zastąpiona przez sok w porcji nieprzekraczającej 200 ml,
b) dodatek warzyw lub owoców podaje się w każdym posiłku każdego dnia w żywieniu przedszkolnym i całodziennym
– w proporcji pomiędzy liczbą porcji warzyw i owoców w stosunku nieprzekraczającym trzech porcji warzyw na dwie porcje owoców;
5) mięso, ryby, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych i inne nasiona:
a) przy czym w przypadku orzechów i nasion: bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008, soli oraz tłuszczu,
b) jedną lub więcej porcji żywności z tej kategorii środków spożywczych każdego dnia,
c) porcję ryby co najmniej raz w tygodniu,
d) przy czym do smażenia jest używany olej roślinny rafinowany o zawartości kwasów jednonienasyconych powyżej 50% i zawartości kwasów wielonienasyconych poniżej 40%,
e) przy czym nie więcej niż jedną porcję potrawy smażonej w ciągu tygodnia szkolnego od poniedziałku do piątku, a w żywieniu 7-dniowym nie więcej niż dwie porcje potrawy smażonej w tygodniu;
6) tłuszcze spożywcze – oleje, masło, margaryny miękkie kubkowe niearomatyzowane lub ich mieszanki; w przypadku smażenia jest używany olej roślinny rafinowany o zawartości kwasów jednonienasyconych powyżej 50% i zawartości kwasów wielonienasyconych poniżej 40%;
7) mleko lub produkty mleczne:
a) zawierające nie więcej niż 10 g cukrów w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia,
b) przy czym co najmniej dwie porcje mleka lub produktów mlecznych każdego dnia w żywieniu przedszkolnym i co najmniej trzy porcje w żywieniu całodziennym;
8) inne napoje:
a) woda – naturalna woda mineralna nisko- lub średniozmineralizowana, woda źródlana lub woda stołowa,
b) napoje zastępujące mleko, czyli napój: sojowy, ryżowy, owsiany, kukurydziany, gryczany, orzechowy lub migdałowy:
– zawierające nie więcej niż 10 g cukrów w 100 ml produktu gotowego do spożycia, bez dodatku substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008,
– o niskiej zawartości sodu/soli, tj. zawierające nie więcej niż 0,12 g sodu lub równoważnej ilości soli na 100 g lub na 100 ml środka spożywczego lub o obniżonej zawartości sodu/soli, tj. obniżenie zawartości sodu lub wartości równoważnej dla soli wynosi co najmniej 25% w porównaniu z podobnym produktem,
c) soki owocowe, warzywne, owocowo-warzywne:
– w porcjach nieprzekraczających 200 ml,
– bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008
w przypadku soków warzywnych i owocowo-warzywnych,
– o niskiej zawartości sodu/soli, tj. zawierające nie więcej niż 0,12 g sodu lub równoważnej ilości soli na 100 g lub na 100 ml środka spożywczego lub o obniżonej zawartości sodu/soli, tj. obniżenie zawartości sodu lub wartości równoważnej dla soli wynosi co najmniej 25% w porównaniu z podobnym produktem,
d) koktajle owocowe, warzywne, owocowo-warzywne na bazie mleka, napojów zastępujących mleko, czyli napoju: sojowego, ryżowego, owsianego, kukurydzianego, gryczanego, orzechowego lub migdałowego, produktów mlecznych lub produktów zastępujących produkty mleczne, zgodnie z wymaganiami, o których mowa w ust. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 1256
e) napoje przygotowywane na miejscu bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008:
– herbata – w tym z: owocami, mlekiem lub napojami zastępującymi mleko, czyli napojem: sojowym, ryżowym,
owsianym, kukurydzianym, gryczanym, orzechowym lub migdałowym; dozwolone jest słodzenie naturalnym miodem pszczelim,
– napary owocowe z naturalnym aromatem, w tym z owocami; dozwolone jest słodzenie naturalnym miodem pszczelim,
– kawa zbożowa – w tym z: mlekiem lub napojami zastępującymi mleko, czyli napojem: sojowym, ryżowym, owsianym, kukurydzianym, gryczanym, orzechowym lub migdałowym; dozwolone jest słodzenie naturalnym miodem pszczelim,
– kakao naturalne – z: mlekiem lub napojami zastępującymi mleko, czyli napojem: sojowym, ryżowym, owsianym, kukurydzianym, gryczanym, orzechowym lub migdałowym; dozwolone jest słodzenie naturalnym miodem pszczelim,
– kompot owocowy,
f) bez dodatku cukrów i substancji słodzących zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1333/2008 oraz tauryny, guarany i kofeiny;
9) inne produkty:
a) sól:
– w procesie przygotowania posiłku jest stosowana sól o obniżonej zawartości sodu (sodowo-potasowa),
– sól nie jest stosowana po procesie przygotowania posiłku,
– przy czym w żywieniu zbiorowym należy uwzględnić, że dzienne spożycie soli powinno wynosić nie więcej niż 5 g,
b) zioła lub przyprawy świeże lub suszone bez dodatku soli,
c) zupy, sosy oraz potrawy sporządzane z naturalnych składników bez użycia koncentratów spożywczych, z wyłączeniem koncentratów z naturalnych składników,
d) zawierające nie więcej niż 10 g cukrów w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia,
e) zawierające nie więcej niż 10 g tłuszczu w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia.
DLA PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 5
IMIENIA KRÓLA MACIUSIA PIERWSZEGO
UL .ZWYCIĘSTWA 21
42-500 BĘDZIN
KOORDYNATORZY PROGRAMU:
KATARZYNA WILEWSKA I KATARZYNA PAWLAK
Na początku pragnę przedstawić jak wyglądacodzienne funkcjonowanie przedszkola. Jesteśmy placówką publiczną, posiadającą pięć oddziałów – w tym jeden dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Poprzez edukację w formie zabawy maksymalizujemy szanse rozwoju osobowości każdego dziecka, wspomagamy kreowanie się jego indywidualności i samodzielności, kształtujemy dobre relacje z rówieśnikami
i dorosłymi. W przedszkolu dziecko przyswaja wiadomości i rozwija swoje zainteresowania podczas zabawy tematycznej, konstrukcyjnej, nabywa sprawności przede wszystkim w zabawie funkcjonalnej. Sens zabawy jako całościowej formy zachowania dziecka w wieku przedszkolnym nie wyczerpuje się w jej wpływie na działalność poznawczą i praktyczną. Jednocześnie zabawa jest wprowadzeniem dziecka w świat społeczny, w rządzące nim prawa, w jego systemy wartości. Staje się to możliwe, gdyż w miejsce realnego świata stwarza się świat fantazji i nie tylko taki, który można sobie tylko wyimaginować, lecz taki w którym można działać, realizując najśmielsze pomysły, ucieleśniając w nim różne formy społecznej aktywności.
Misją Przedszkola Miejskiego nr 5 w Będzinie jest to, aby dzieci bez widocznego wysiłku, bez dużego stresu, bez płaczu osiągnęły granice, które będą nas zdumiewały. Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik, rysowały, malowały, śpiewały i tańczyły oraz posiadał niepohamowany głód wiedzy.
Naszym celem jest:
– tworzenie warunków dających możliwość rozwoju każdego dziecka
– stworzenie jednolitego i spójnego systemu wychowawczo – opiekuńczego
– zapewnienie zestawu programów gwarantujących rozwój edukacyjny dzieci i organizowanie procesu kształcenia zapewniającego rozwój każdego dziecka
– dążenie do osiągania jak najlepszych efektów edukacyjnych
– tworzenie warunków do rozwoju kreatywności dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności.
W naszym przedszkolu dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności. Dzieci mają możliwość uczestnictwa w:
– konkursach: wiedzy, plastycznych, muzycznych
– występach artystycznych, muzycznych, teatralnych
Organizujemy imprezy okolicznościowe:
– spotkanie z Mikołajem,
– uroczystości wigilijne dla Rodziców, dla Dzieci i dla Samotnych
– Dzień Babci i Dziadka
– bal karnawałowy
– Dzień Matki i Ojca
– festyny rodzinne
– wycieczki
– zajęcia otwarte dla rodziców
– kiermasze: bożonarodzeniowy i wielkanocny
Współpracujemy z:
– Szkołą Podstawową nr 11 i nr 10
– Prywatną Szkołą Podstawową nr 1
– Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
– Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną
– Komendą Powiatową Policji
– Teatrem Dzieci Zagłębia
– Osiedlowym klubem „Rytm”
– Terenowym Komitetem Ochrony Praw Dziecka
W Przedszkolu Miejskim nr 5 w Będzinie istnieje również oddział specjalny dla dzieci niepełnosprawnych, w którym realizowane są zadania mające na celu wczesną, wielospecjalistyczną, kompleksową i skoordynowaną pomoc rozumianą jako równoczesne, uzupełniające się wzajemnie oddziaływania medyczno- rehabilitacyjno-terapeutyczne (wczesna interwencja) oraz rewalidacyjno-wychowawcze (wczesne wspomaganie rozwoju) objęte jednym programem, wspólnie opracowanym, realizowanym i objętym ewaluacją przez odpowiednio przygotowanych specjalistów niezbędnych dla danego dziecka.
W celu realizacji programu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od 3 do 6 roku życia przyjmowane są na podstawie opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Dzieci objęte są opieką psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, rehabilitacyjną i medyczną. Zajęcia prowadzone są w godzinach popołudniowych ,w których uczestniczą także rodzice.
Mając na uwadze wszystkie te aspekty, a także świadomość iż wiek przedszkolny dla człowieka jest tym momentem w którym kształtują się jego obecne i przyszłe zachowania prozdrowotne w październiku 2011 roku Rada Pedagogiczna podjęła decyzję o przystąpieniu naszego przedszkola do sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie. W związku tym na początku roku szkolnego 2011/2012 zostały przeprowadzone ankiety wśród rodziców oraz pracowników przedszkola, z których wynikło główne założenie naszego programu zdrowotnego a jest nim przygotowanie dzieci do dokonywania wyborów służących ich zdrowiu.
Opracowany poniżej program współgra z programem i Misją Przedszkola. W jego realizacji będą brali udział wszyscy pracownicy , rodzice oraz organizacje i instytucje , z którymi współpracuje nasza placówka.
PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA NA LATA 2015-2018
|
|||||||
Treści/ zadania |
Procedury/metody osiągania celów
|
Przewidywane efekty/cele szczegółowe |
|||||
1.Poszerzenie wiedzy i zwiększenie świadomości dzieci dotyczących właściwych nawyków żywieniowych. |
-Stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających przyswoić dzieciom zasady kulturalnego zachowania się przy stole: – Cykl spotkań z dietetykiem – wykonanie badania dzieci oraz spotkania dietetyka z rodzicami |
– dziecko potrafi posługiwać się sztućcami, -przyjmuje poprawną postawę podczas siedzenia przy stole, – potrafi zachować estetykę jedzenia podczas posiłków, – używa zwrotów grzecznościowych, -zachowuje się kulturalnie |
|||||
2.Wdrożenie zasad związanych z właściwymi nawykami żywieniowymi poprzez planowanie sytuacji edukacyjnych (kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych, zachęcenie dzieci do zjadania nieznanych potraw oraz warzyw i owoców). |
– wycieczka do ,, Domu chleba” i przygotowanie własnego wypieku. – zaproszenie do przedszkola pszczelarza ,,Wielka praca małej pszczoły”. -wycieczka do Muzeum Zagłębia na zajęcia ,,Robienie masła ‘’ -wycieczka do pobliskiej piekarni -zapoznanie się z kuchniami świata w dwuletni programie „Europa i świat -kulinarne podróże przedszkolaka” – – „Wiosenne śniadania na trawie” |
– dziecko zna zasady zdrowego żywienia – chętnie zjada ciemne, pełnoziarniste pieczywo – zamiast białego cukru słodzi herbatę miodem – zachęcanie dzieci do próbowania nowych potraw z całego świata |
|||||
3. Dokonanie zmian w przedszkolnym jadłospisie – ograniczenie tłuszczów, cukru i soli, a zwiększenie ilości owoców i warzyw oraz produktów i dań, które zawierają dużo witamin. |
-stała konsultacja tworzonych jadłospisów z Emilią Lorentc – doradcą żywieniowym, koordynatorem programu ,, Zdrowy przedszkolak”. –przygotowywanie diety eliminacyjnej dla dzieci chorych na nietolerancję i alergię pokarmową umożliwiającej pobyt dzieciom wymagającym diety bezmlecznej, wegetariańskiej, bezglutenowej, niskobiałkowej, ubogo antygenowej oraz innej w oparciu o produkty zastępcze na podstawie zaświadczeń lekarskich. |
-chętne spożywa warzywa i owoce |
|||||
4. Wdrażanie dzieci do zdrowego nawyku picia wody oraz soków naturalnych zamiast napojów gazowanych. |
-podawanie do picia wód mineralnych -przygotowywanie wraz z dziećmi soków owocowych i warzywnych naturalnych oraz wspólne ich spożywanie |
– wybiera również w domu zdrowe napoje | |||||
5. Samodzielne nakrywanie stołów do posiłków. |
-wprowadzenie dyżurów, w każdej grupie. |
-dzieci chętnie pomagają w nakrywaniu do stołu -chętnie sprzątają po posiłku |
|||||
6. Udział dzieci w konkursach plastycznych, quizach związanych z propagowaniem zasad zdrowego żywienia. |
-przygotowanie konkursu plastycznego ,,Piramida żywieniowa” -konkurs kulinarny „Najpiękniejsza mufinka” lub „Najpiękniejszy wypiek”( pieczemy z mąki orkiszowej , słodzimy miodem) -quiz dla 5-latków ,, Jak dbać o zdrowie” -konkurs fotograficzny lub plastyczny „Sportowa rodzinka” |
||||||
7. „Coś pysznego dla każdego”- akcja zbierania przepisów na zdrowe i smaczne potrawy oraz publikacja zgromadzonych materiałów na stronie internetowej przedszkola. |
-przygotowanie zakładki na stronie internetowej przedszkola ,, Zdrowy przedszkolak”, w której rodzice znajdą artykuły dotyczące zdrowego żywienia dzieci oraz pyszne i zdrowe przepisy przygotowane przez dietetyków. |
-zachęcenie rodziców do przygotowywania w domu smacznych i zdrowych posiłków dla całej rodziny. |
|||||
8. Wyposażenie kuchni przedszkolnej w sprzęt gwarantujący zdrowe przygotowanie potraw. |
– zatrudnienie nowej osoby, w której zadaniem jest przygotowywane zdrowych podwieczorków. – zakup sokowirówki |
-przygotowywanie zdrowych posiłków dla dzieci – przygotowywanie soków owocowych i warzywnych |
|||||
Osoby odpowiedzialne: dyrektor przedszkola, koordynatorzy, wszyscy nauczyciele grup, intendentka , kucharki. |
|||||||
Metody ewaluacji: ankieta obrazkowa dla dzieci, prace dzieci, zdjęcia, jadłospisy, przepisy zamieszczane na stronie internetowej .
|
|||||||
2. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno–zdrowotnych.
|
|||||||
1.Wdrażanie zasad dotyczących higieny osobistej i otoczenia. |
– codzienne zabiegi higieniczne (mycie rąk, buzi, mycie zębów) – spotkanie ze stomatologiem i badanie uzębienia wszystkich dzieci, prelekcja na temat prawidłowego dbania o zęby w ramach ,,Akcji Aquafresch” – opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia – opanowanie umiejętności samodzielnego ubierania się – dostosowanie ubioru do okoliczności, wykonywanych czynności i temperatury otoczenia – samodzielne i umiejętne wykonywanie czynności higienicznych (wycieranie nosa, korzystanie z toalety) – kontrolowanie swojego wyglądu (fryzura, czystość ubrania) – dbałość o czystość zabawek i miejsc do zabawy oraz półek indywidualnych) – zabawy na świeżym powietrzu niezależnie od pogody – hartowanie organizmu -higiena – odwiedziny pani z Sanepidu „Szkoła Czystych Rąk” – Państwowy Powiat Inspektora Sanitarnego – -edukacja – prelekcje na temat substancji odurzających i narkotyków |
-dziecko rozumie i przestrzega konieczności codziennych zabiegów higienicznych – dziecko potrafi kulturalnie zjeść posiłek – dziecko potrafi samodzielnie ubrać się – dziecko potrafi dostosować ubiór do temperatury otoczenia – dziecko potrafi prawidłowo wytrzeć nos i korzystać z toalety – dziecko kontroluje swój wygląd – dziecko przestrzega porządku i ładu wokół siebie – dziecko potrafi umiejętnie i świadomie przeciwdziałać zmarznięciu i przegrzaniu oraz chronić skórę przed promieniami słonecznymi |
|||||
Osoby odpowiedzialne: koordynatorzy, wszyscy nauczyciele grup.
|
|||||||
Metody ewaluacji: analiza dokumentów, ankieta kierowana do nauczycieli. | |||||||
3. Rozwijanie sprawności ruchowej. |
|||||||
1. Stwarzanie warunków do rozwoju sprawności fizycznej dzieci. |
– organizowanie zabaw i gier sportowych w ogrodzie przedszkolnym; ,,Dzień Dziecka na sportowo” – organizowanie zabaw ruchowych, terenowych badawczych w ogrodzie przedszkolnym; – ćwiczeń porannych i gimnastycznych; – zajęć gimnastyki korekcyjnej; – zabaw i ćwiczeń relaksacyjnych; – kształtowanie zamiłowania do wycieczek i sportu jako źródła zdrowia i radości, organizując spacery i wycieczki rekreacyjne, ekologiczne. – biały dzień – Zimowa Olimpiada Sportowa ( edukacja na temat sportów zimowych i konkurencje sportowe na dworze) -miedzyprzedszkolny turniej piłki nożnej – Syberka 2015 |
-dziecko wie, że ruch i zabawa na świeżym powietrzu dobrze wpływają na nasze samopoczucie, zapobiegają otyłości -potrafi wykonać różne ćwiczenia ogólnorozwojowe -chętnie bierze udział w grach i zabawach ruchowych – tworzy improwizacje ruchowe -potrafi zachować się cicho i wie ,że organizm potrzebuje odpoczynku |
|||||
2. Usprawnianie narządów artykulacyjnych. |
-przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych –„Gimnastyka buzi i języka” –zajęcia prowadzone przez logopedę, we wszystkich grupach wiekowych |
– niwelowanie wad wymowy |
|||||
Osoby odpowiedzialne: koordynatorzy, wszyscy nauczyciele grup, rehabilitantka, logopeda. |
|||||||
Metody ewaluacji: analiza dokumentów logopedy, zdjęcia , scenariusze zajęć. |
|||||||
4. Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska. |
|||||||
1. Kształtowanie postawy ekologicznej. |
-kształtowanie pozytywnego stosunku do roślin i zwierząt w otaczającym środowisku ( wycieczka do stadniny koni w Grodźcu). –poznanie wybranych gatunków roślin i zwierząt-konkurs fotograficzny ,,Moje zwierzątko” -prowadzenie hodowli wybranych zwierząt i roślin w przedszkolnym „kąciku przyrody” – nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnym czynnikiem do życia na ziemi (poznanie zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia wody i powietrza: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog) – „szukaj zysku w odzysku” rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka -zbieranie makulatury i zużytych baterii -udział w akcji „Sprzątanie świata” i ,,Światowy Dzień Ziemi”, ,,Święto drzewa” – sadzenie drzewek, krzewów -wycieczka „Poznajemy owoce naszych leśnych drzew” -„Dzień bez zabawek” – nie każde dziecko ma na świece zabawki i my możemy bez nich się obyć ( samodzielne zrobienie zabawek z surowców wtórnych ) – warsztaty na terenie przedszkola „Osikowa dolina”
|
-dziecko wie, że należy chronić każdy żywy organizm – dziecko zna przyczyny zanieczyszczania wody i powietrza – dziecko umie sortować śmieci – dziecko wie, że niektóre opakowania można wykorzystać wiele razy – dziecko chętnie uczestniczy w akcjach na rzecz ochrony przyrody i środowiska |
|||||
Osoby odpowiedzialne: koordynatorzy, wszyscy nauczyciele grup. |
|||||||
Metody ewaluacji: ankieta kierowana do nauczycieli, zdjęcia , rozwiązanie konkursu. |
|||||||
5. Kształtowanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo swoje i innych. |
|||||||
1.Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
|
-poznanie zasad bezpiecznego poruszania się na terenie przedszkola, placu zabaw – bezpieczna droga do przedszkola – poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, -przedszkole w programie „Chrońmy dzieci” – dotyczący bezpieczeństwa dzieci w przedszkolach – standardy: chrońmy dzieci przed krzywdzeniem, zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka, online, interwencja pracowników placówki w sytuacji krzywdzenia dzieci, materiały dla rodziców na temat ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystaniem,, przeprowadzanie zajęć i edukowanie dzieci w tym zakresie -spotkanie z policjantem- rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami „obcymi” – poznanie reguł współżycia w grupie w celu bezpiecznej zabawy z rówieśnikami – bezpieczne posługiwanie się przyborami codziennego użytku (nożyczki, sztućce) – poznanie numerów alarmowych policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego – kształtowanie czynnej postawy wobec zagrażającego niebezpieczeństwa własnego i innych (szkodliwość żartów w rodzaju: podstawianie nogi, wydawanie ostrych dźwięków w pobliżu ucha, upadek spowodowany odsunięciem krzesła, mocno rozbujana huśtawka itp.) – wycieczka do straży pożarnej -zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw zabawy zapałkami -zajęcia z pieskiem-jak właściwie zachować się w sytuacji zagrożenia pogryzieniem – zajęcia ,, Bezpiecznie z prądem” – udział w spektaklu ,, Pstryk i światło” |
-dziecko zna zasady bezpiecznego zachowania się w przedszkolu – dziecko zna podstawowe zasady ruchu drogowego – dziecko zna reguły współżycia w grupie – dziecko potrafi bezpiecznie dla siebie i innych posługiwać się przyborami – dziecko wie do kogo zwrócić się o pomoc w razie zgubienia się w tłumie – dziecko potrafi znaleźć wyjście z określonej trudnej sytuacji – dziecko wie, że nie wolno robić „głupich żartów” – dziecko rozumie zakaz zabawy zapałkami oraz zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem -dziecko potrafi zachować się podczas spotkania z obcym psem
– dziecko potrafi prawidłowo używać urządzeń elektrycznych |
|||||
Osoby odpowiedzialne: koordynatorzy, wszyscy nauczyciele grup. |
|||||||
Metody ewaluacji: obserwacja, rozmowa z uczniami ,zdjęcia , wywiady ze strażakiem, policjantem, kontrakt grupowy. |
|||||||
6. W zdrowym ciele zdrowy duch . |
|||||||
1. Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki zdrowotnej.
|
-poznanie budowy i roli wybranych narządów człowieka – rozumienie prawidłowego funkcjonowania tych narządów dla zdrowia i życia człowieka – zdawanie sobie sprawy z konieczności zwracania się o pomoc do osób zajmujących się ochroną zdrowia (lekarz, pielęgniarka, dietetyk) – spotkania na terenie przedszkola z pediatrą, stomatologiem, pielęgniarką – rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej (okresowe badania zdrowia, szczepienia ochronne) – poznanie przyczyn wybranych chorób i możliwości chronienia się przed zarażeniem -przyswajanie nawyku zasłaniania nosa i ust podczas kichania i kaszlu – nie korzystanie z przedmiotów osobistego użytku należących do innych – nie stykanie się bezpośrednio z osobą zaraźliwie chorą – rozumienie szkodliwości niewłaściwego zachowania się, „głupiej zabawy” –umieszczanie obcych ciał w ustach, w nosie, w uszach – rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia człowieka (regularne odżywianie się, przestrzeganie niezbędnych dla organizmu godzin snu, codzienny ruch na świeżym powietrzu)
|
-dziecko zna niektóre narządy własnego ciała (serce, płuca, żołądek) – dziecko wie do kogo powinno się zwrócić w razie kłopotów ze zdrowiem – dziecko rozumie konieczność opanowywania lęku przed zabiegami leczniczymi – dziecko wie jak chronić swój organizm przed chorobą – dziecko zdaje sobie sprawę ze szkodliwości złego zachowania – dziecko wie jak powinien wyglądać prawidłowy dla zdrowia rozkład dnia –„Bal piżamowca” – połączona z akcją edukacyjną „Sen to zdrowie” |
|||||
Osoby odpowiedzialne: koordynatorzy, wszyscy nauczyciele grup. |
|||||||
Metody ewaluacji: rozmowa z uczniami , zdjęcia, wywiady dzieci z pielęgniarką, stomatologiem i dietetykiem.
|
Literatura:
- Demel M. ,, Pedagogika zdrowia”
- Jaworska R. ,,Poradnik wychowania zdrowotnego dla dzieci w wieku 3-6 lat”
- Grodzieńska-Łada A. ,,ABC…Program Wychowania Przedszkolnego XX wieku”
- Dudkiewicz K. Kamińska K. ,, Edukacja zdrowotna ‘’
- Owczarek S. ,, Gimnastyka przedszkolaka”
- K. Żuchelkowska „Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych”
7. J. B. Karski ,,Aktualne kierunki działań i rozwoju promocji zdrowia”
Your browser does not support the video tag.