• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Kącik logopedyczny

Email

BAJKA LOGOPEDYCZNA

Każde dziecko kocha bajki! Te czytane dzieciom (a nie oglądane przez nie w telewizji czy w internecie) wspaniale rozwijają wyobraźnię i poszerzają zasób słów.

Proponuję Wam bajeczkę o trzech łosiach, którą czyta dla Was logopeda: https://www.youtube.com/watch?v=ZXIta708SnQ

Bajka przeplatana jest różnorodnymi ćwiczeniami logopedycznymi. Świetnie sprawdzi się podczas terapii głosek szeregu ciszącego (ś, ź, ć, dź), ale nie tylko. Słuchając jej, poznacie historię trzech sympatycznych łosi oraz poćwiczycie buzię i język.

alt

_____________________________________________________________________________________________________

 

ZGADNIJ, KTO TO?

Z okazji Dnia Dziecka proponuję Wam dzisiaj fajną zabawę, rozwijającą słownictwo i wyobraźnię.

Na niewiekich karteczkach namalujcie wraz z rodzicami różne zwierzątka lub postaci z bajek. Połóżcie katkeczki na stole, rysunkami do dołu. Dziecko losuje karteczkę, nie patrzy, co jest na obrazku, a rodzic przykleja mu ją do czoła taśmą klejącą. Teraz zadaniem rodzica jest tak opisać postać na obrazku, aby nie użyć jej nazwy. Dziecko po opisie musi zgadnąć, kim jest. Np. dziecko losuje tygrysa, rodzic przykleja obrazek na jego czoło i mówi: "Jesteś dużym zwierzęciem, pomarańczowym w czarne paski". Gdy dziecko odgadnie, kim jest, następuje zamiana ról i to rodzic losuje obrazek.

 _____________________________________________________________________________________________________

 

GDZIE JEST GŁOSKA [sz]?

Zagrajcie w grę, która polega na jak najszybszym kliknięciu w pojawiające się krety. Krety pokazują Wam różne obrazki. Pamiętajcie, że należy kliknąć tylko w te krety, których obrazki mają w swojej nazwie głoskę [sz]. Powtórzcie na głos nazwy tych obrazków. Poćwiczycie przy okazji refleks i spostrzegawczość. 

Link do gry: https://wordwall.net/pl/resource/961874/logopedia/głoska-sz

 

alt

______________________________________________________________________________________________________

 

CZĘŚCI CIAŁA - UTRWALANIE SŁOWNICTWA

Zadanie w dopasowywaniu napisów do obrazków przedstawiających części ciała bardzo dobrze sprawdzi się zarówno w przypadku młodszych, jak i starszych dzieci.

Młodszym dzieciom rodzice mogą przeczytać podane wyrazy, a dzieci dopasują je do obrazka, utrwalając sobie dzięki temu znane już słownictwo. Starsze dzieci będą natomiast miały okazję poćwiczyć czytanie. 

Link do ćwiczenia: https://wordwall.net/pl/resource/1092919/biologia/części-ciała-twarz

 

alt

______________________________________________________________________________________________________

 

DZIELIMY NA SYLABY

Otwórzcie link do gry: http://pisupisu.pl/przedszkole/ile-sylab

Spróbujcie podzielić na sylaby podane wyrazy.

Musicie policzyć, ile jest sylab w danym wyrazie. Możecie pomóc sobie, wyklaskując każdą sylabę albo licząc je na palcach.

alt

 _____________________________________________________________________________________________________

 

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

Trening słuchowy jest niezwykle pomocny, jeśli chodzi o usprawnianie percepcji słuchowej. Jak to działa? Ucząc się rozpoznawać różne dźwięki, słuch staje się wrażliwszy na różnicowanie poszczególnych głosek. To z kolei wpływa na prawidłowe odbieranie mowy, a w konsekwencji - na właściwą artykulację. 

Przy okazji ćwiczenia słuchowe są atrakcyjne dla dzieci i bez problemu skupiają całą ich uwagę. Spróbujcie więc zgadnąć na podstawie odsłuchiwanych dźwięków: gdzie jesteśmy?

https://bajki-zasypianki.pl/zgadnij-gdzie-jestesmy/

 _____________________________________________________________________________________________________

 

ĆWICZ Z MINIONKAMI

Jak już dobrze wiecie, robienie śmiesznych minek pomaga wzmacniać mięśnie aparatu mowy. Tym razem poćwiczcie z Minionkami.

Otwórzcie link do zabawy: https://wordwall.net/pl/resource/1094922/logopedia/minionki-minki

alt

Zróbcie taką samą minę jak Minionek u góry. Następnie znajdźcie takiego samego minionka na dole. Dzięki temu poćwiczycie też spostrzegawczość i umiejętność łączenia elementów w pary.

_____________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALANIE GŁOSKI [v]

Materiał wyrazowy: 

głoska [v] w nagłosie: wanna, wózek, walizka, wełna, worek, wałek, wazon, wulkan

głoska [v] w śródgłosie: ołówek, krowa krawat, mewa, trawa, sowa, kawa, owoce

Podawaj dziecku losowe wyrazy. Jego zadaniem jest wskazanie odpowiedniego słoika, do którego powinno "wpaść" usłyszane słowo, w zależności od tego, gdzie znajduje się głoska [v]: na początku, czy w środku wyrazu.

alt

______________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALANIE GŁOSKI [k]

Przedstawiam Wam kotka, który zbudowany jest z elementów zawierających w swojej nazwie głoskę [k].

Otwórzcie grafikę, aby dokładniej przyjrzeć się kotkowi: https://files.tinypic.pl/i/01003/r221u0nuaucf.png

alt

Nazwijcie wszystkie elementy, które składają się na kotka. Zastanówcie się, gdzie w poszczególnych wyrazach słychać głoskę [k]: na początku, w środku, czy na końcu?

______________________________________________________________________________________________________

 

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK [r] i [l]

Otwórzcie i wydrukujcie grafikę: https://files.tinypic.pl/i/01003/xkvyiud39ssd.png

alt

Potrzebne będą klamerki do bielizny w dwóch kolorach (np. niebieskie i żółte). Poproście dziecko, aby niebieskie klamerki przypięło do obrazków, które zawierają w swojej nazwie głoskę [r], a żółte do tych, które mają w nazwie głoskę [l]. Przed przypięciem każdej kolejnej klamerki dziecko na głos powinno powiedzieć, co znajduje się na obrazku.

________________________________________________________________________________________________________

 

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK [sz] i [s]

Jeśli Wasze dzieci są na etapie utrwalania bądź różnicowania głosek szeregu szumiącego i syczącego, ta zabawa będzie dla nich idealna. Dodatkowo nauczą się rozpoznawania umiejscowienia głosek w wyrazie (nagłos, śródgłos, wygłos).

Link do gry: https://www.mimowa.pl/seplenienie/gry/lokatorzy

 

alt

Można także wydrukować materiały związane z grą, a następnie przykleić wycięte zwierzątka w odpowiednim domku.

_______________________________________________________________________________________________________

 

RELACJE PRZESTRZENNE I PRZYIMKI

Spróbujmy poćwiczyć stosowanie przyimków: za, pomiędzy, na, przed, pod, obok, w.

Ćwiczenie, które Wam proponuję, polega na dopasowaniu przyimków do odpowiednich obrazków. Otwórzcie link:

https://wordwall.net/pl/resource/1098815/logopedia/relacje-przestrzenne-gdzie-jest-piłka-dopasuj

alt

Przeciągnijcie prostokąty z przyimkami w puste pola pod obrazkami. Dzięki temu zadaniu ćwiczymy także relacje przestrzenne. Ponadto możecie poprosić dzieci, aby pełnymi zdaniami powiedziały, gdzie znajduje się piłka (np. pierwszy obrazek: "Piłka jest w pudełku" itd.). Poćwiczycie w ten sposób budowanie zdań oraz utrwalanie w nich przyimków.

________________________________________________________________________________________________________

 

RULETKA - ĆWICZENIA ODDECHOWE I ARTYKULACYJNE

Tym razem przedstawiam Wam internetowe zabawy oddechowe i artykulacyjne. Zanim zaczniecie utrwalać głoski, które na co dzień ćwiczycie, zróbcie małą rozgrzewkę:

ruletka z ćwiczeniami oddechowymi: https://wordwall.net/pl/resource/1283919/logopedia-ćwiczenia-oddechowe

ruletka z ćwiczeniami artykulacyjnymi: https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia

Dobrej zabawy Uśmiech

alt ................ alt

________________________________________________________________________________________________________

 

ODWZOROWYWANIE - LUSTRZANE ODBICIE

Wydrukujcie lub narysujcie pisanki, które są ozdobione tylko w połowie: https://images.tinypic.pl/i/01001/svu4z0sl8obf.jpg

Drugą połowę należy odwzorować według odbicia lustrzanego.

Takie ćwiczenie pośrednio wspiera rozwój mowy. Dzieje się tak dlatego, że podczas jego wykonywania ćwiczymy lewą półkulę mózgu. W tej samej półkuli znajduje się również większość ośrodków mowy. Regularne ćwiczenia lewopółkulowe przyczyniają się do zwiększenia wydajności tej półkuli, a w konsekwencji do usprawnienia funkcji językowych i komunikacyjnych.

Zaproponowane ćwiczenie można także wykorzystać do utrwalenia nazw kolorów i kształtów oraz do usprawniania grafomotoryki.

alt

________________________________________________________________________________________________________

 

INTERAKTYWNE KOLOROWANKI WSPIERAJĄCE MOWĘ

Zachęcam wszystkie dzieci do pokolorowania kolorowanek na komputerze. Poniżej przedstawiam dwie - w wersji dla chłopców i dla dziewczynek:

Chłopcy: https://www.kolorowankionline.net/michal

Dziewczynki: https://www.kolorowankionline.net/julia

Podczas kolorowania prosimy dziecko, aby nazywało kolory, które wybiera, oraz części garderoby. Można także poćwiczyć nazywanie poszczególnych części ciała.

Gotową kolorowankę można wydrukować, wyciąć poszczególne elementy i nakleić na postać chłopca lub dziewczynki.

alt alt

_______________________________________________________________________________________________________

 

DOMOWE ĆWICZENIA ODDECHOWE

Ćwiczenia oddechowe to dla dzieci zawsze świetna zabawa. Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku z propozycjami ćwiczeń oddechowych:

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q

Pomoce do ćwiczeń to zazwyczaj przedmioty, które mamy w domu: plastikowa butelka, słomka, lekka piłeczka, plastikowe lub szklane kubeczki, szufelka, kasza, plastelina czy plastikowa wytłoczka po czekoladkach.

_______________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALAMY GŁOSKI [f] i [v] W IZOLACJI I W WYRAZACH, RÓŻNICUJEMY GŁOSKI

Jeśli głoska [f] lub [v] nie jest jest jeszcze utrwalona w izolacji, dziecko podczas jej artykulacji powinno położyć opuszek palca wskazującego zaraz pod dolną wargą (może delikatnie zachodzić na krawędź wargi), następnie delikatnie otworzyć usta, jak do artykulacji głoski [f] i [v], i zacząć wydmuchiwać z ust powietrze, jednocześnie delikatnie przyciskając palcem dolną wargę do górnych zębów.

Dla dzieci, które już utrwaliły powyższe głoski w izolacji, proponuję następujące ćwiczenie: Otwórzcie obrazek znajdujący się w linku:

https://images.tinypic.pl/i/01001/zy4prsx61nkk.png

alt

Następnie przeczytajcie dzieciom wyrazy: wanna, wałek, wulkan, wyspa, wazon, wata, farby, fala, foka, fotel, frytki, flaga. Mieszamy kolejność czytania wyrazów tak, by czasem wyraz zaczynał się na F, a czasem na W. Zadaniem dziecka jest powtórzyć usłyszane słowo oraz wskazać, do którego koszyczka powinno ono trafić.

Takie ćwiczenie doskonali również różnicowanie obu głosek.

____________________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALAMY GŁOSKĘ [k] W NAGŁOSIE

Materiał wyrazowy do utrwalania głoski [k]: kasa, kola, kula, konie, kostka, kłębek, kanapa, kamienie, kolacja.

Podczas artykulacji głoski [k] prosimy dziecko, aby odchyliło głowę do tyłu, dzięki czemu łatwiej nastąpi zwarcie tylnej części grzbietu języka z podniebieniem miękkim. Dziecko może też delikatnie przycisnąć do dołu palcem czubek swojego języka podczas artykulacji tej głoski.

Zadanie: Na kartce malujemy dla dziecka 6 kwiatków lub 6 motylków lub 6 jakichś przedmiotów czy zwierzątek, które dziecko lubi. W środku każdego rysunku piszemy jeden z powyższych wyrazów (jeden motylek – kasa, drugi – kola, trzeci – kula itd.). Następnie czytamy dziecku pierwszy wyraz, prosimy, by go powtórzyło, a gdy to zrobi – by pokolorowało rysunek z tym wyrazem. Wtedy przechodzimy do kolejnego obrazka i kolejnego wyrazu itd.

W linku znajduje się przykładowa, gotowa do wydrukowania karta pracy z kotkami: https://pics.tinypic.pl/i/01001/jji389raw2s3.jpg

alt

________________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALAMY GŁOSKĘ [s] w WYRAZACH

Dziecko kładzie na kartce swoją dłoń i samo lub z Waszą pomocą obrysowuje ją pisakiem, tak by powstał jej kontur. Starsze dzieci mogą obrysować swoje obie ręce. W środku obrysu piszemy literę S. Prosimy dziecko, aby dla każdego z pięciu palców wymyśliło wyraz zaczynający się na S. Dla drugiej ręki niech będą to wyrazy kończące się na S.

Pamiętajmy o właściwym ułożeniu języka podczas artykulacji głoski [s] - powinien on leżeć płasko za dolnymi zębami, a usta rozciągamy w szerokim uśmiechu, o tak:

alt

Przykładowe wyrazy z głoską [s] w nagłosie: sowa, sanki, słońce, sok, słoń, stopa, smok, sałata, syrena, sukienka.

Przykładowe wyrazy z głoską [s] w wygłosie: pas, kos, mors, lis, nos, los, pies, tygrys, ananas.

Przy każdym palcu należy narysować obrazek przedstawiający wymyślone przez dziecko słowo. Starsze dzieci mogą spróbować także napisać te wyrazy.

Dziewczynki na pewno chętnie pomalują paznokcie na odrysowanych konturach swoich dłoni Uśmiech

Polecam też bardzo prostą grę planszową do utrwalania głoski [s]: https://pics.tinypic.pl/i/01000/r1yeynlu6o89.png

alt

_________________________________________________________________________________________________________

 

DMUCHANA RĘKAWICZKA – ĆWICZENIE ODDECHOWE

Dzieci uwielbiają wykonywać to ćwiczenie podczas zajęć logopedycznych! Na pewno z chęcią pobawią się w ten sposób w domu.

Potrzebne są: cienkie gumowe rękawiczki, plastikowy kubeczek i słomka.

Na rękawiczce dziecko może narysować markerem uśmiechniętą buźkę, ulubione zwierzątko czy postać z bajki.

Jak wykonać pomoc do ćwiczeń i jak ćwiczyć: https://www.youtube.com/watch?v=IIEAtptbMVU

Jakie plusy wynikają z takiego ćwiczenia? Wydłużamy fazę wydechową, różnicujemy fazę wdechową i wydechową, wzmacniamy mięsień okrężny ust. Korzyści jest wiele, a przy okazji duża frajda.

alt

Źródło zdjęcia: https://dzieciakiwdomu.pl

_____________________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALAMY GŁOSKĘ [sz] W WYRAZACH

Układamy sekwencje elementów: drukujemy lub rysujemy po kilka obrazków przedstawiających elementy zawierające głoskę [sz], np. 5 szyszek, 5 sznurków, 5 szalików. Każdy obrazek musi być na osobnej karteczce. Układamy dla dziecka początek sekwencji, a więc karteczki od lewej do prawej:

szyszka, sznurek, szalik, szyszka… (dalej dziecko układa: sznurek, szalik, szyszka, sznurek itd., wykorzystując wszystkie pozostałe obrazki)

Następnie tworzymy inne sekwencje, np.:

szalik, szyszka, szalik, szyszka, szalik, szyszka…

sznurek, szalik, szalik, sznurek, szalik, szalik…

Za każdym razem, gdy dziecko dokończy sekwencję, powinno nazwać wszystkie elementy od początku do końca.

 

W poniższym linku znajduje się elektroniczna kolorowanka - myszka, którą można pokolorować na komputerze:

https://www.miniminiplus.pl/html/zabawa/gry/warsztat-malarski/?image=myszka-w-paski1

alt

_____________________________________________________________________________________________________________

 

UTRWALAMY GŁOSKĘ [r]

https://www.mimowa.pl/reranie/gry/szyfr-tr - ćwiczenie online w formie zabawy, utrwalające głoskę [r] w połączeniach tr, dr; znajdziemy tam również plik pdf z kołem szyfrującym do wydrukowania

https://pics.tinypic.pl/i/01000/stz34d9oapbp.jpg - karta pracy do wydrukowania: kolorowanka z głoską [r]

alt

Materiał wyrazowy do utrwalania głoski [r] w złożeniach tr, dr: trampki, trawa, tratwa, truskawka, trąbka, drabina, drewno, drut, droga, dron.

______________________________________________________________________________________________________________

 

GRY I ZABAWY LOGOPEDYCZNE ONLINE

 

Tym razem proponuję Wam darmowe strony internetowe, na których znajdziecie ciekawe i praktyczne ćwiczenia logopedyczne w formie zabawy:

1. https://www.mimowa.pl interaktywna i bardzo atrakcyjna wizualnie platforma z dużym wyborem zabaw. Znajdziemy tam zabawy wspomagające terapię seplenienia, rerania, kappacyzmu, gammacyzmu, a także gimnastykę buzi i języka oraz zadania wspierające mowę. Istnieje możliwość wydrukowania materiałów do poszczególnych ćwiczeń.

2. http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/ znajdziemy tutaj gry wspomagające terapię seplenienia i rerania. Gry przeznaczone są w większości dla dzieci potafiących czytać.

3. https://www.miniminiplus.pl/gry – interaktywne gry, które mogą posłużyć do wspierania mowy, rozwijania funkcji komunikacyjnych, poznawczych, nabywania słownictwa. Świetnie nadają się dla młodszych dzieci.

__________________________________________________________________________________________________________

 

ZIMOWE ĆWICZENIA ODDECHOWE

W związku ze zbliżającą się zimą przedstawiam zimowe ćwiczenia oddechowe. Mają one na celu wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego, wydłużenie fazy wydechowej, naukę odpowiedniego gospodarowania powietrzem, wzmocnienie mięśni oddechowych, wzmocnienie mięśnia okrężnego ust. Pomoce do ćwiczeń można wykonać samodzielnie – wszystko, co potrzebne, znajdziecie we własnym domu.

Ćwiczenie 1. Tańczący płomień. Zimą wcześnie robi się ciemno. Można wykorzystać ten czas na ćwiczenie ze świecą. Zapalamy świeczkę i prosimy dziecko, aby delikatnie dmuchało na jej płomień, tak by go całkiem nie zdmuchnąć. Płomień ma drgać i „tańczyć”, ale nie może zgasnąć. Można zmieniać odległość świecy od ust dziecka, zwiększając poziom trudności ćwiczenia.

Ćwiczenie 2. Pada śnieg. Z białego i niebieskiego papieru wycinamy kilka śnieżynek o średnicy ok. 5 cm (wzory możecie zaprojektować wspólnie z dzieckiem lub znaleźć w Internecie). Każdą śnieżynkę zawieszamy na nitce. Końcówkę nitki trzymamy w dłoni i prosimy dziecko, aby dmuchało na śnieżynkę. Jeśli śnieg pada intensywnie, dziecko dmucha mocno. Jeśli pada delikatnie, dziecko dmucha lekko.

Ćwiczenie 3. Odśnieżanie. Białe pluszowe kulki (mogą też być kawałki waty) układamy na stole, który będzie chwilowo ulicą, tworząc z nich śnieżną zaspę. Za pomocą słomki dziecko musi odśnieżyć ulicę. W tym celu przykłada słomkę do kulki, drugi koniec wkłada do ust i wciąga powietrze, przysysając kulkę. Każdą kulkę przenosi w ten sposób na drugą część stołu.

Ćwiczenie 4. Rysunek na szybie. Gdy za oknem mróz, można pobawić się w rysowanie na szybie. Najpierw jednak dziecko musi na tę szybę nachuchać, aby zrobiła się para. Teraz można narysować palcem zimowy motyw: bałwanka, Mikołaja czy wymarzony prezent gwiazdkowy.

Ćwiczenie 5. Kolorowa zagadka. Do tej zabawy potrzebujecie kilku kawałków kolorowej gładkiej bibuły. Warstwy bibuły przyklejamy tak jak na zdjęciu. Pod spodnią warstwą przyklejamy obrazek z zimowym motywem (polecam wizerunki postaci z bajki „Kraina lodu”). Dziecko dmucha na bibułę, dopóki nie odkryje wszystkich warstw i nie odgadnie, co jest na obrazku. Obrazki można też przypiąć dużymi spinaczami – wtedy z łatwością wymienimy je na inne.

alt alt

________________________________________________________________________________________________________

 

PROSTE POMOCE LOGOPEDYCZNE DO SAMODZIELNEGO WYKONANIA

Zbliżają się wakacje, czas zabawy i radości. Czy wiecie, że ćwiczenia logopedyczne również mogą być dobrą zabawą? Poniżej przedstawiam kilka pomocy do ćwiczeń, które możecie wykonać samodzielnie i wykorzystywać w domu.

 

RYBKI

Ćwiczenie to świetnie nadaje się do kontroli oddechu. Potrzebna będzie plansza z wydrukowanym akwarium, kilka(naście) kolorowych rybek, wydrukowanych i wyciętych z papieru, oraz zwykła słomka. Za pomocą słomki, wciągając powietrze, dziecko przenosi rybki do akwarium.

 

alt alt

 

ŻARŁOCZNE ZWIERZAKI

Na grubszym papierze drukujemy obrazek zwierzaka (ok. 15-20 cm wysokości). Wycinamy otwór (ok. 7-10 cm szerokości) w miejscu, gdzie normalnie znajduje się otwór gębowy Uśmiech Ponadto drukujemy dla zwierzęcia odpowiednie jedzenie (kawałki ok. 3-5 cm; na obrazku cukierki dla jednorożca, kości dla pieska i plaster miodu dla misia). Wydrukowane zwierzę przyklejamy taśmą do brzegu plastikowego pojemnika. Możemy ćwiczyć z dzieckiem na przeróżne sposoby – zagadki, sylabizowanie, głoskowanie itd. Za każdą prawidłową odpowiedź lub dobrze wykonane zadanie dziecko może nakarmić zwierzę jednym smakołykiem.

 

alt

 

KUBECZKI I PIŁECZKI

Potrzebujemy 3 plastikowe kubki, spinacze z tabliczką do pisania (mogą być samoprzylepne karteczki) oraz kilkanaście piłeczek. Ja na tabliczkach narysowałam miejsce głoski w wyrazie (nagłos, śródgłos, wygłos, czyli początek, środek i koniec wyrazu) i przypięłam spinacze do kubków. Po usłyszeniu słowa (np. piesek) z ćwiczoną głoską (np. [k]) dziecko podaje umiejscowienie tej głoski – w tym przypadku: wygłos – i wrzuca piłeczkę do odpowiedniego kubka. Można także ćwiczyć różnicowanie głosek (np. głoski k : t, s : sz; wtedy będziemy potrzebować dwóch kubeczków).

 

alt

 

Warto zalaminować pomoce, z których się korzysta, aby dłużej nam służyły.

Wydruki do dwóch pierwszych pomocy pochodzą z serwisu: www.printoteka.pl

 

________________________________________________________________________________________________________

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Jeżeli wasze dziecko uczęszcza na terapię logopedyczną w przedszkolu lub w innym miejscu bądź jeśli chcecie zawczasu odpowiednio przygotować je do prawidłowej artykulacji głosek w przyszłości, zapoznajcie się z prostymi, uniwersalnymi ćwiczeniami logopedycznymi, które każde dziecko może wykonywać w domu z waszym wsparciem:

 

ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE APARATU ARTYKULACYJNEGO

Są to ćwiczenia języka, warg, żuchwy oraz policzków. Odpowiednio wyćwiczone mięśnie aparatu mowy przygotowują dziecko do prawidłowej artykulacji wszystkich głosek pojawiających się kolejno w procesie rozwoju mowy.

Ćwiczenie 1. Usiądź z dzieckiem przed lustrem. Wspólnie róbcie różne miny: układajcie usta w dzióbek, puszczajcie całusy, uśmiechajcie się szeroko, pokazując wszystkie zęby, uśmiechajcie się raz jednym, raz drugim kącikiem ust, udawajcie, że ziewacie.

Ćwiczenie 2. Wciąż siedząc przed lustrem, gimnastykujcie język: wyciągajcie go z buzi i chowajcie, próbujcie dosięgnąć nim nosa oraz brody, kierujcie go naprzemiennie na boki do kącików ust, „liczcie” i „myjcie” zęby językiem przy otwartych ustach.

Ćwiczenie 3. Róbcie tzw. balon z policzków: nabierzcie dużo powietrza, a następnie powoli wypuszczajcie je przez usta; przesuwajcie powietrze z jednej strony jamy ustnej na drugą stronę.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Ćwiczenia oddechowe są jednymi z ulubionych ćwiczeń dzieci uczestniczących w terapii logopedycznej. Oto przykładowe z nich:

Ćwiczenie 1. Róbcie bańki mydlane; możesz też robić te bańki ty, a dziecko będzie je dmuchało do góry, tak by jak najdłużej nie spadły na ziemię.

Ćwiczenie 2. Możecie zagrać mecz w ping-ponga. Boiskiem będzie stół. Piłeczkę oczywiście przesuwamy, dmuchając w nią.

Ćwiczenie 3. Wydrukujcie kilka(naście) obrazków zwierząt (po wycięciu powinny mieć ok. 4 x 4 cm). Obrazki układamy na stole. Dziecko jeden koniec słomki wkłada do ust, a drugi przykłada do wyciętego obrazka. Następnie wciąga powietrze przez słomkę, tak by papierek się do niej przyssał. W ten sposób może przenieść zwierzątka do pudełka, które stoi obok (czyli do zoo).

 

ĆWICZENIA FONACYJNE

Ćwiczenie 1. Śpiewajcie „do-re-mi-fa-sol-la-si-do, do-si-la-sol-fa-mi-re-do”, raz akcentując każdą sylabę z osobna (staccato), innym razem przechodząc płynnie od jednej sylaby do następnej (legato).

Ćwiczenie 2. Długo wymawiajcie daną samogłoskę, np. „a” – ściszając głos i pogłaśniając. Wykorzystajcie także pozostałe samogłoski.

Ćwiczenie 3. Mruczcie jak kotek, ryczcie jak lew.

 

Powyższe propozycje ćwiczeń to tylko kropla w morzu możliwości. Podczas codziennych czynności możecie odkryć naprawdę ciekawe ćwiczenia, które wasze dziecko będzie wykonywało z przyjemnością. Bo kto nie lubi pić soku czy wody przez słomkę, robiąc przy tym bąbelki w kubeczku? Albo oblizywać warg, kiedy pobrudzi się lodem albo masłem orzechowym?

 

_____________________________________________________________________________________________________________

KSZTAŁTOWANIE SIĘ MOWY DZIECKA

Drodzy rodzice! Wiecie na pewno, jak ważna w rozwoju każdego dziecka jest mowa. Nabywanie tej umiejętności to proces dość długi i uwarunkowany wieloma wewnętrznymi i zewnętrznymi czynnikami. Każdy rodzic chce, aby u jego dziecka nabywanie mowy przebiegało w miarę szybko i bez większych komplikacji. Może się jednak zdarzyć, że wystąpią w tym zakresie pewne problemy, ale powinniście mieć świadomość, że w ogromnej większości przypadków są to problemy do pokonania – wystarczy odrobina dobrej woli i systematyczność.


Na początek przeczytajcie, co wpływa na kształtowanie się mowy waszego dziecka:


•    nieprawidłowa budowa narządów mowy (język, wargi, uzębienie – zgryz);
•    problemy ze słuchem (jeśli twoje dziecko nie słyszy lub źle słyszy, będzie także miało problemy z mową);
•    problemy neurologiczne, genetyczne, wady wrodzone;
•    nieprawidłowe napięcie mięśniowe (wzmożone lub osłabione);
•    brak odpowiedniego kontaktu słownego ze strony rodziców/opiekunów (zbyt rzadkie mówienie do małego dziecka lub mówienie „za dziecko”, nie dając mu dojść do głosu);
•    tzw. spieszczanie wyrazów („cio moje śłonećko lobi?) – od samego początku do dziecka powinniśmy się zwracać, używając prawidłowych form wyrazów; możemy zdrabniać (małe palce – malutkie paluszki), ale nie możemy spieszczać (małe palce – majutkie paluśki).


Jeśli zauważycie, że wasze dziecko ma problemy z mową, powinniście zgłosić się do logopedy, aby je zbadał, postawił diagnozę i wdrożył odpowiednią terapię.
Poniżej znajdziecie opis rozwoju mowy dziecka w poszczególnych okresach jego życia. Oczywiście każde dziecko rozwija się w swoim tempie, co dotyczy także mowy, jednak jeśli odstępstwa od tego opisu są duże, należy zastanowić się nad konsultacją logopedyczną.


2–3 rok życia


Dziecko powinno prawidłowo wypowiadać spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski: a, o, u, e, y, i, czasem ą i ę. Pod koniec tego okresu może pojawić się: s, z, c, dz, wcześniej zastępowane przez ś, ź, ć, dź.


3 rok życia


Poza wcześniej opanowanymi głoskami pojawiają się: s, z, c, dz. Dziecko wszystkie te głoski potrafi wypowiedzieć w izolacji, ale w mowie potocznej zwykle zastępuje je głoskami łatwiejszymi. Pojawiają się zmiękczenia: s, z, c, dz na: ś, ź, ć, dź.
Występują też błędy językowe, które mogą się utrzymywać do 5 roku życia:
•    opuszczanie sylaby na początku lub na końcu wyrazu (polana – lana)
•    przestawianie głosek w obrębie wyrazu (dom – mod)
•    tworzenie nowych wyrazów
•    zastępowanie głoski r głoską j lub l

 

4 rok życia


Dziecko potrafi opowiadać, mówi o przeszłości i przyszłości, zadaje bardzo dużo pytań. Utrwalają się głoski: s, z, c, dz. Głoski: sz, ż, cz, dż mogą być zamieniane na: s, z, c, dz (seplenienie fizjologiczne). Może pojawić się głoska r oraz zamiana s, z, c, dz na sz, ż, cz, dż (sama – szama).

 

5 rok życia


Mowa dziecka powinna być zrozumiała dla otoczenia, a jego wypowiedzi powinny się składać z wielu zdań i być poprawne gramatycznie. Dziecko potrafi wymówić sz, ż, cz, dż, ale w mowie potocznej wciąż może zastępować te głoski przez s, z, c, dz. Jeśli wcześniej nie pojawiła się głoska r, to powinna pojawić się właśnie teraz. Dziecko potrafi poprawić wymowę innych i samego siebie.

 

6 rok życia


Dziecko prawidłowo wymawia wszystkie głoski, także w mowie spontanicznej. Potrafi porównywać i klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, kształtu, koloru itp. Dokonuje analizy i syntezy słuchowej prostych wyrazów (głoskowanie), wyklaskuje sylaby w wyrazie.

Aby Twoje dziecko poprawnie mówiło:


•    nie może mieć problemów z budową narządów mowy (język, wargi, policzki, podniebienie twarde i miękkie);
•    musi dobrze słyszeć;
•    powinno mieć odpowiednie wzorce mowy (rodzice, dziadkowie);
•    jeśli uczestniczy w terapii logopedycznej, powinno także systematycznie wykonywać zalecone ćwiczenia w domu;
•    powinno dużo się ruszać i ćwiczyć sprawności manualne, ponieważ sprawność motoryki dużej jest powiązana ze sprawnością motoryki małej.