• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Grupa 4

Email

 

GRUPA IV  ,, MOTYLKI"  ( maluszki ) 

 

 

 

 

                                        Piosenka na grudzień                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

     

,,Mikołaj" 

1. Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,

bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.

Ref: Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj? 

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

2. Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,

a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.

Ref: Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

                                

 Wierszyk do nauki 

Przyszła jesień deszczyk kapie.

Mój parasol krople łapie.

Kiedy pójdę na spacerek

Czapkę włożę i sweterek.

                                                                        

 

Wierszyk na listopad

1. Jesień kołysankę śpiewa,

złote liście lecą z drzewa.

W norce mała myszka chrapie

i przez sen się w uszko drapie.

2. Jesień kołysankę śpiewa,

kasztanowy ludzik ziewa.

Wskoczył szybko do łóżeczka,

do łóżeczka z pudełeczka.

3. Jesień kołysankę śpiewa,

złote liście lecą z drzewa.

Jeden liść to jeden sen,

tak się pięknie kończy dzień.

 

Piosenka na listopad

,,Miś w przedszkolu"

1. Pewien bardzo mały miś

do przedszkola przyszedł dziś.

I powiedział mi do uszka,

że najlepiej jest w maluszkach.

2. Pewien bardzo mały miś

do przedszkola przyszedł dziś.

Wszyscy bardzo Cię lubimy:

Popatrz misiu, jak tańczymy!

 

 

 

Wierszyki na październik  

 

,,Owoce"

Wpadła gruszka do fartuszka,

a za gruszką dwa jabłuszka.

A śliweczka spaść nie chciała,

bo śliweczka nie dojrzała.  

 

,,Jabłuszko"

Jabłuszko rumiane, jakże cię dostanę

Jedno mi zleciało, lecz to dla mnie mało.

Ale wiem co zrobię, drugie poślę tobie,

jak się namówicie, obydwa zlecicie.  

 

Piosenka ,,Jeżyk i liście"

1. Szur, szur, szur,liści góra!

Szur, szur, szur, coś tam szura.....

Ref: Tupu-tap! Tupu-tap!

Kolorowe liście łap!

2. Czy ty wiesz, co tam siedzi,

czarnym oczkiem dzieci śledzi?

Ref: Tupu-tap! Tupu-tap!

Kolorowe liście łap!

3. Szur, szur, szur, jeżyk mały.

Szur, szur, szur, w liściach cały.

Ref: Tupu-tap! Tupu-tap!

Kolorowe liście łap!

 

 

Piosenka do nauki we wrześniu ,,Do przedszkola idzie maluch"

1. Do przedszkola idzie maluch, tup tup, tup tup.

Wszyscy dziś malucha chwalą, tup tup, tup tup.

2. Zna wierszyki i piosenki, la la, la la.

Zawsze chodzi uśmiechnięty, la la, la la.

3. Podskakują razem dzieci, hop hop, hop hop.

Bo tu bawią się najlepiej, hop hop, hop hop. 

,,Powitanie"

Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas.

Jestem ja, jesteś ty, raz, dwa, trzy.

 

Wierszyki do nauki we wrześniu 

,,Moje trzy latka"

Mam trzy latka. Jestem Ola.

Chodzę z tobą do przedszkola.

Tu mam worek z jabłuszkami

i mam znaczek z kwiatuszkami.

Zjadam rano swe śniadanie,

potem zupkę, drugie danie.

Z dziećmi bawię się od rana,

no, bo nie chcę biegać sama.

A kochana nasza pani

też się czasem bawi z nami!  

 

,,Przedszkolaczek"

Mam trzy latka, trzy i pół

Bródką sięgam ponad stół

Mam fartuszek z muchomorkiem

do przedszkola chodzę z workiem.

Pantofelki sama zmieniam, myję ręce do jedzenia,

Zjadam wszystko z talerzyka, tańczę kiedy gra muzyka. 

Umię wierszyk o koteczku, o tchóżliwym koziołeczku

i o kotku co był w polu, nauczyłam się w przedszkolu. 

 

Zabawa paluszkowa

Tu paluszek, tam paluszek, kolorowy mam fartuszek

Tu jest rączka a tam druga, a tu oczko do mnie mruga

Tu jest buzia, tam ząbeczki, tu wpadają cukiereczki

Tu jest nóżka i tu nóżka, choć zatańczyć jak kaczuszka. 

 

,,Wyliczanka paluszkowa''

Ten pierwszy to dziadziuś, a przy nim babusia

Największy to tatuś, a przy nim mamusia

A to jest dziecinka mała a to moja rączka cała.

A to jest dziecinka mała a to moja rączka cała.

 ........................................................................................................................................................................................................

 

Temat tygodnia: Świętujemy razem Dzień Dziecka

 

1. Zabawa ruchowa na powitanie

https://www.youtube.com/watch?v=18J7GV8Zzvo&feature=youtu.be

 

2. Oglądanie globusa i mapy „Zobacz skąd jestem”

Rodzic zapoznaje dziecko z globusem i mapą. Pokazuje co oznaczają kolory na mapie i globusie.

alt       alt

Następnie prowadzi krótką pogadankę (pomocna będzie poniższa prezentacja) na temat ludzi żyjących w różnych częściach świata, ich odmiennej kultury, języka, zwyczajów, architektury, strojów.

https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20

 

3. Omawianie ilustracji „Dzieci z róznych stron świata”

Rodzic zachęca dziecko do oglądania przygotowanych fotografii przedstawiających dzieci z całego świata. Dziecko odgaduje skąd pochodzą te dzieci i wskazuje w jakich domach mieszkają. Można również na mapie lub na globusie zaznaczyć, gdzie mieszkają, nazwać ten rejon.

 alt

alt

 

4. Opowieść ruchowa „Nasze podróże”

Zabawa polega na opowiadaniu przygody za pomocą gestu i mimiki. Rodzic prezentuje swoją opowieść jako pierwszy. Pokazuje ruchem, że płynał statkiem, leciał samolotem, szedł pieszo i jechał na wielbłądzie, aż dotarł do jakieś wioski, gdzie jadł i pił, bawił się i śpiewał. Następnie dziecko prezentuje swoją podróż.

 

5. Rozwiązywanie zagadek słownych „Kim jestem i skąd pochodzę”

 

Ma kubraczek z futra foki

Co mu mocno grzeje boki

Ma czerwony z mrozu nosek

bo to mały ...... (Eskimosek)

Ma czarną skórę ten nasz koleżka

Wraz z rodzicami w Afryce mieszka (Murzynek)

Nosi kimono i mieszka na wyspie

Jak się nazywa wiedzą dzieci wszystkie. (Japonka)

Mieszkańcy tego kraju mają jasną cerę.

Mieszkają tam, gdzie są cztery pory roku,

Na pólnocy jest morze, na południu góry. (Polska)

Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada,

ma skośne oczy i żółtą skórę,

jego kraj otoczony jest Wielkim Murem. (Chińczyk)

 

Ma czerwoną skórę i chodzi w pióropuszu,

fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)

 

6. Zabawa muzyczno - ruchowa do piosenki M. Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”

Przed zabawą rodzic pyta jak witają się polskie dzieci? (przez podanie ręki, przybicie piątki, przybicie „żółwika”), a następnie tłumaczy dziecku jak witają się Japończycy (poprzez złożenie rąk i ukłon), Eskimosi (noskami), Afrykanie (poprzez klaskanie i podskakiwanie) i Indianie (poprzez przyłożenie ręki do serca i odchylenie jej zataczając koło i mówiąc „Wingapo”(łingapo). Rodzic włącza muzykę, a dziecko porusza się w jej rytm, na przerwie w muzyce wita się w określony sposób.

Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Tekst:

Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie

Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci

Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami

Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie

Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!…

 

7. „Zabawy dzieci z różnych stron świata”

Rodzic rozmowia z dzieckiem na temat jego ulubionych zabaw oraz zabaw dzieci innych narodowości. Następnie przeprowadza z dziekiem kilka zabaw pochodzących z różnych stron świata. Wskazuje kraje na mapie (w miarę możliwości) .

1. „Rzeka słów” – zabawa z Indii (Azja) – rodzic ustala zakres słów, np. zwierzęta, rośliny. Podaje pierw­sze słowo, a dzieci dodają kolejne. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np. tygrys – smok. Kto w ciągu 10 sekund nie poda wyrazu, odpada z gry. Także w Polsce dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”.

2. „Rybak” – zabawa z Niemiec. Przed rozegraniem pierwszej rundy należy wybrać spośród dzieci „rybaka”. „Rybak” stoi przed dziećmi, które siedzą na krzesłach. Mają dłonie wystawione przed siebie – to ryby. Rybak wodzi jedną ręką wolno pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst: Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało. Po ostatnim wyrazie próbuje znie­nacka klepnąć w dłoń któreś z dzieci. Aby uniknąć złapania, musi ono błyskawicznie odsunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się schwytać ryby, musi próbować ponownie. Jeśli mu się powiedzie – następuje zmiana ról.

3. „Ciepło – zimno” – zabawa z Liberii (Afryka). Jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazów­ki pozostałym – w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.

4. „Ojciec Szymon każe” – zabawa z Panamy (Ameryka Środkowa). Na środku koła stoi ojciec Szy­mon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zmiennika. W polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Jeż”. R. może zaproponować, by zabawa była prowadzona w języku angielskim, a dzieci podawały nazwy czynności do pokazywania przez grupę (Szymon każe – Simon says, jedz – eat, skacz – jump, pij – drink, tańcz – dance, czytaj – read).

5. „Skakanie w workach” – zabawa dzieci kolumbijskich plantatorów kawy, którzy mają pod do­statkiem parcianych worków na ziarenka kawy. Dzieci zostają podzielone na 2 lub 3 zespoły i ustawione w szeregach. Każda drużyna dostaje duży worek (może być to specjalnie uszyty worek 50 cm x 70 cm lub worek na ziemniaki). Dzieci kolejno skaczą w workach do celu i wracają do szeregu, przekazując worek następnemu koledze. Wygrywa drużyna, której wszyscy uczest­nicy jako pierwsi poradzą sobie z tym zadaniem. Utrudnieniem może być skakanie w kapeluszu – plantatorzy noszą białe lub słomkowe kapelusze. Jeśli dziecko zgubi kapelusz, musi założyć go na głowę, zanim zacznie kontynuować skoki.

 

8. Zabawa z literą „H,h”

alt

Propozycje zabaw

a) przeczytaj wiersz „Samo h” samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej

alt

- przeczytaj ponownie – zapamiętaj wyrazy zaczynające się głoską “h”

- stań na jednej nodze i wymień je

- możesz sprawdzić czy wszystkie pamiętałeś

- stań na drugiej nodze z zamkniętymi oczami i wymień je, sprawdź...

- teraz wymień jak najwięcej - robiąc pajacyki

- a może z pomocą powiesz cały wiersz?

b) podziel wyrazy z wiersza (z literą h) na sylaby (kolory ułatwią)

c) wymień głoski

d) oznacz miejsca litery h w słowie (na początku, w środku, na końcu)

e) napisz literę h, H palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty, a także poproś rodziców, aby na tacy rozsypać trochę mąki lub kaszki.

f) prowadź palec po konturach litery. Napisz literę po śladzie, po przerywanej linii, a na końcu samodzielnie.

g) wyklej wydrukowaną literę h, H kolorowymi pomopnami lub guzikami.

 

9. Wysłuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego lub oglądnie prezentacji „Prawa dziecka” https://www.youtube.com/watch?v=7_CnIhhlw8k

Rodzic recytuje wiersz:

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

9. Rozmowa na temat wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego

- co to są prawa?

- kto ma swoje prawa?

- jakie prawa mają dzieci?

- czy potrzebne są prawa dla dzieci?

- jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze?

 

10. Aktywne słuchanie piosenki „Piosenka o prawach dziecka”

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

 

11. Praca plastyczna „Moje prawa”

Rodzic pokazuje dziecku kilka plakatów dotyczących praw dziecka. Następnie zachęca dziecko do stworzenia własnego plakatu z piktogramami dowolną techniką.

alt  alt   alt

 

Zadania z książki:

- zad 1 str 46

- zad 1 str 47

- zad 1 str 48

- zad 1 str 49

- zad 1, 2 str 24

- zad 1, 2, 3 str 25

 

Ciekawe propozycje gier i zabaw związanych z tematem „Dzieci z różnych stron świata”

Zabawa ćwicząca pamięć i spostrzegawczość „Podróż”

https://view.genial.ly/5ec91b27ad9c9e0d8e207940

Ćwiczymy spostrzegawczość „Dzieci świata”

https://view.genial.ly/5eca59e2f3aac90d34a37c23

Układamy rytmy „Dzieci świata”

https://view.genial.ly/5ecec2cd95a58b0d8d8c7e03

Znajdź pare „Dzieci z różnych stron świata”

https://wordwall.net/pl/resource/2533050/dzieci-z-r%C3%B3%C5%BCnych-stron-%C5%9Bwiata

 

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Temat tygodnia: W domu najlepiej

 

1. Oglądanie prezentacji „Moja rodzina”

https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg&t=2s

2.  Ćwiczenia słownikowe „Moja rodzina”

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat członków rodzin na podstawie zdjęć rodzinnych lub obserwacji bieżącej.

- Kto należy do waszej rodziny?

 - Czym zajmują się rodzice?

- Jak rodzice mają na imię?

 - Co robi wasze rodzeństwo?

3. Zabawa słowna „Dokończ zdanie”

 Mama i tata to moi ..........

 Mój brat jest dla mamy i taty …………..

Dziadek i babcia to rodzice …………..

Dla babci i dziadka jestem …………..

Mój tata dla mojej babci jest …………..

Moja mama dla mojego dziadka jest …………..

Tata mojej mamy to mój …………..

Mama mojej mamy to moja …………..

Siostra mojego taty jest moją …………..

Brat mojej mamy to mój …………..

 Brat mojego taty to mój …………..

 4. Zabawy ruchowe

- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych - Myjemy z tatą samochód - dziecko naśladuje mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.
- Ćwiczenie wyprostne - Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty - dziecko siedzi skrzyżnie, ręce trzyma na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonuje luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostuje tułów, głowę trzyma prosto. 
- Podskoki - Froterujemy z mamą podłogę - dziecko rytmicznie, naprzemiennie wykonuje wykroki nogami w przód.
- Ćwiczenie równowagi - Rysujemy obrazek dla mamy i taty - dziecko stoi na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu dowolny obrazek. Rysuje na przemian prawą i lewą nogą.

5.  Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Rodzicielska niespodzianka”

wersja do słuchania:

https://www.youtube.com/watch?v=lbBUqhnxZA0&t=25s

wersja do czytania:

– Już niedługo Dzień Matki i Dzień Ojca – przypomniała pani – Z tej okazji przygotujemy przedstawienie, wymalujemy laurki i zorganizujemy wspaniały festyn rodzinny. A to wcale nie koniec atrakcji. Rodzice także mają coś dla was – otóż niektórzy z nich odwiedzą nasze przedszkole i opowiedzą o swojej pracy.

– Może tata Bartka przyjedzie wozem strażackim... – rozmarzyli się chłopcy – albo tata Wojtka opowie, jak się walczy z przestępcami…

Żaden z nich nie zgadł, ponieważ pierwszym gościem był tata Ali – zawodowy treser psów. Przyszedł z labradorem o imieniu Bosman i zaraz zaprosił wszystkich na podwórko. – Bosman już niedługo przystąpi do bardzo trudnego egzaminu na przewodnika osób niewidomych – opowiadał – czeka go naprawdę odpowiedzialna praca. Bosman chyba to rozumiał, bo bezbłędnie wykonywał wszystkie polecenia swego pana.

Dziewczynki miały nadzieję, że do przedszkola przyjdzie mama Emilki, która jest aktorką, i… nie zawiodły się. Nie tylko przyszła, ale jeszcze przyniosła ze sobą całą walizkę lalek teatralnych. Pokazywała, jak wkładać na rękę pacynkę, jak poruszać kukiełką, a jak – marionetką. Każdy, kto chciał, mógł sam spróbować.

Następnego dnia gościem Biedronek była pani dietetyczka, czyli mama Zuzi. Opowiadała, co trzeba jeść, żeby być silnym i zdrowym. Pochwaliła się, że zamieszcza w internecie przepisy na pyszne i kolorowe dania, od których wcale się nie tyje. Na koniec poczęstowała wszystkich znakomitymi chipsami z suszonych jabłek i owsianymi ciasteczkami.

– Ciekawe, kto nas odwiedzi dzisiaj? – zastanawiała się Ada, maszerując do przedszkola w kolejny poranek.

– A może to wy kogoś odwiedzicie? – powiedziała mama i uśmiechnęła się tajemniczo.

– Dzisiaj będzie trochę inaczej niż zwykle – oświadczyła pani, gdy wszyscy skończyli już

jeść śniadanie. – Kolejny rodzic zaprosił nas do miejsca, w którym pracuje. Powiem tylko, że to całkiem niedaleko stąd.

Zaciekawione Biedronki ubrały się błyskawicznie.

– Może to piekarnia? – próbowała zgadnąć Oliwka.

– A może warsztat samochodowy? – zastanawiał się Wojtek.

Gdy skręcili w następną przecznicę, Ada aż klasnęła w ręce.

– Ośrodek zdrowia! – wykrzyknęła. – Tutaj pracuje moja mama!

– I zagadka rozwiązana! – uśmiechnęła się pani.

Mama Ady, w białym lekarskim fartuchu, przywitała gości w holu i zaprosiła na małą wycieczkę po przychodni. Wszyscy mogli zobaczyć, gdzie się trzeba zarejestrować do specjalisty, w którym gabinecie odbywają się szczepienia ochronne, a w którym pobierana jest krew do badania. Kto chciał, mógł posłuchać bicia swego serca, zakładając lekarskie słuchawki zwane stetoskopem. I nie był to wcale koniec niespodzianek, bo oto w drzwiach gabinetu stomatologicznego stanęła… mama Zosi.

– Zapraszam do mnie – uśmiechnęła się serdecznie – postaram się przekonać was, że wizyta u dentysty to nic strasznego. Kto codziennie szczotkuje ząbki? Oczywiście zgłosili się wszyscy.

– A pokażecie mi, jak to robicie? – spytała mama Zosi, wyjmując z szuflady plastikową szczękę i szczoteczkę. Konrad wziął szczoteczkę i raz-dwa przejechał po zębach, w prawo i w lewo.

– Żeby wygarnąć wszystkie resztki jedzenia, trzeba szorować także z góry na dół, o tak – wyjaśniła pani doktor i zaprezentowała prawidłowy sposób czyszczenia zębów. Na koniec zaproponowała wszystkim mały przegląd. Ada trochę się bała dziwnego fotela dentystycznego, ale okazało się, że siedzi się na nim całkiem wygodnie. Mama Zosi zajrzała jej do buzi i oświadczyła,

że tak zdrowych ząbków życzyłaby wszystkim swoim pacjentom.

„A może ja zostanę dentystką? – pomyślała Ada. – Tyle się dziś nauczyłam…”

6. Rozmowa na temat opowiadania

- kto odwiedził dzieci w grupie Ady?

- z jakiej okazji odwiedzili rodzice przedszkole?

- wymień po kolei zawody, w których pracowali rodzice dzieci

− czym zajmują się wasi rodzice?

7. Zabawa pantomimiczna „Kim są moi rodzice”

Dziecko ilustruje ruchem, gestem, mimiką czynności jakie wykonują rodzice w pracy np. Pisanie na komputerze, mycie talerzy, gotowanie, pranie. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie czynności pokazywanej przez dziecko. Zabawę możemy urozmaicić pokazywaniem czynności jakie wykonuje w domu mama, a jakie tata. Możemy zamieniać sie rolami.

8. Rozwiązywanie zagadek słowno - obrazkowych dotyczących zawodów

https://www.youtube.com/watch?v=hjDKoBQYr7U&t=4s

9. Ćwiczenia w porównywaniu wzrostu - mierzenie wzrostu członków rodziny.

Cała rodzina ustawia się w szeregu przed lustrem. Dziecko próbuje ocenić kto jest najwyższy, a kto najniższy. Następnie wszyscy domownicy po kolei stoją pod miarką zawieszoną na ścianie. Jeden z rodziców mierzy wysokość ciała wszystkich członków rodziny, w notesie zapisuje wzrost przy imionach. Dziecko dzieli sie swoimi spostrzeżeniami z rodzicami na temat wzrostu domowników. Wymienia wszytskich po kolei od najwyższego do najniższego i na odwrót.

10. Zabawa logopedyczna „Robot”

Rodzic opowiada historyjke o robocie i zachęca do naśladowania wydawanych przez niego odgłosów.

Mama ma wspaniałego wielofunkcyjnego robota. Bardzo pomaga jej w kuchni i w domowych porządkach. Świetnie kroi warzywa (mówi: bźźźź, a dziecko powtarza), szatkuje kapustę (mówią ciach, ciach), robi soki (mówią: chlup, chlup), ubija mięso na kotlety ( mówią: pach, pach). Potrafi zamiatać podłogę (mówią: szu, szu, szu). Umila także czas śpiewaniem (śpiewają: la, la, la). I wiecie co? On mówi lu-bię po-ma-gać jej w pra-cy). Czy zrozumieliście, co powiedział robot?

Rodzic podaje inne słowa podzielone na sylaby i prosi dziecko o ich syntezę. Następnie dziecko może podać własne przykłady wyrazów.

11. Zabawa ruchowa „Mapa wyspy skarbów”

Rodzic w tajemnicy przed dzieckiem ukrywa w pokoju „skarb”. Następnie wyjaśnia dziecku, że kartka którą trzyma odpowiada kształtem pokojowi czyli Wyspie Skarbów. Wraz z dzieckiem ustala, który róg kartki odpowiada któremu kątowi pokoju, co w nim się znajduje, gdzie są np. Okna, drzwi. Rodzic wyznacza miejsce startu wyprawy, np. Lewy dolny róg, tam ustawia sie dziecko. Na pierwszej kartce rodzic rysuje czarnym grubym flamanstrem linię z miejsca startu w kierunku np. Prawego górnego rogu. Aby dojść do skarbu dziecko musi patrzeć na mapę czyli kartkę rodzica i poruszać się gęsiego tak jak poprowadził rodzic linę. Kiedy wykona pierwsze zadanie śpiewa pierwszą zwrotkę i refren ulubionej przedszkolnej piosenki. Na drugiej kartce rodzic rysuje np duże koło - dziecko maszeruje dookoło pokoju. Następnie śpiewa drugą zwrotkę pisoenki. Na kolejnych kartkach rodzic rysuje coraz bardziej skomlikowane figury np. Trójkąt, kawadrat, ósemkę i inne esy – floresy. Dziecko realizuje kolejne zadania, na ostaniej kartce rodzic rysuje drogę do „Skarbu”.

12.Ćwiczenia i zabawy „Wokół mamy i taty”

- Układanie zdań o rodzicach

Dziecko układa zdania o mamie, tacie lub o obojgu rodzicach.

- Liczenie słów w wybranych zdaniach

Rodzic odczytuje zapisane wybrane zdania, a dziecko liczy w nich słowa i podają ich liczbę. Np.:

Mama to mój największy skarb. (5)

Niech tata żyje sto lat! (5)

Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)

Mamo, tato kocham was. (4)

- Dzielenie na sylaby lub głoski nazw obrazków przedstawiających prezenty dla rodziców.

Dziecko losuje obrazki z koszyka. Dzieli ich nazwy na sylaby lub głoski.

Przykładowe obrazki: róża, czekolada, tort, kot, obrazek, wazon, kawa, korale, irys, gerbera,

pudełko…

- Układanie zdrobnień do słów: mama, tata.

mama – mamusia, mamuśka, mamunia…

tata – tatuś, tatusiek, tatunio…

- Podawanie rymów do słów: mama, tata.

Mama – rama, gama, tama, dama, lama…

Tata – wata, data, chata, łata, mata…

- Nauka rymowanki dla mamy i jej wersji dla taty.

Dzieci powtarzają tekst rymowanki fragmentami za rodzicem.

Mamo, mamo –

co ci dam?

To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – kocham Cię!

Tato, tato –

co ci dam? To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest.

Tato, tato – kocham Cię!

13. Nauka piosenki My3 „Drodzy Rodzice”

Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=-tVIXoqMgqQ

Tekst:

Przecieraliście dla nas szlak
Zna go każde z nas
Zawsze chcemy być obok
Was Iść za rękę tak

Wiemy dobrze, że
Kiedy będzie źle
Smutek przegonicie precz

Mamo Ty jesteś
Moim powietrzem
Z Tobą chcę się śmiać
Tato Ty jesteś
Moim okrętem
Niesiesz mnie przez świat

Gdy popełnię błąd, dobrze wiem Naprawić się go da.
Zawsze jedno z Was, powie jak Odpowiedź każdą zna

Wiemy dobrze, że
Kiedy będzie źle Smutek przegonicie precz

Mamo Ty jesteś
Moim powietrzem
Z Tobą chcę się śmiać
Tato Ty…

14. Praca plastyczna „Moje drzewo genealogiczne”

Dziecko otrzymuje kartkę na której narysowane jest drzewo oraz kółka w których narysują portrety członków swojej rodziny. Jeśli ktoś ma ochotę może samodzielnie stworzyć własne drzewo.

alt     alt

15. Karty pracy:

zadanie 1 strona 39,

zadanie 1 strona 40,

zadanie 1 strona 43,

zadanie 1 strona 44.

............................................................................................................................................................................................................................................................

Temat tygodnia: W poszukiwaniu sprawiedliwości


1. Zabawa rytmiczna z gestodźwiękami do piosenki „Simmama kaa”

https://www.youtube.com/watch?v=GezmUo4fw6w

2. „Co to znaczy sprawiedliwe?”

Dziecko ogląda ilustrację przedstawiającą boginię Temidę. Zwraca uwagę na trzymane przez nią przedmioty i próbuje globalnie odczytać napis sprawiedliwość. Rodzic zachęca do wspólnego znalezienia odpowiedzi na pytanie, co to znaczy sprawiedliwe. Zapisuje na kartce pomysły dziecka, następnie wspólnie układają definicję słowa sprawiedliwie.

alt

Sprawiedliwość

3. Słuchanie baśni braci Grimm „Pani Zamieć’

Pewna wdowa miała dwie córki, z których jedna była ładna i pracowita, druga zaś brzydka i leniwa. Matka więcej jednak kochała brzydką i leniwą dziewczynkę, gdyż była to jej rodzona córka, zaradna i pracowita pasierbica wykonywała najcięższą robotę. Biedna dziewczyna co dzień musiała siadać przy studni i prząść, aż krew ciekła jej z palców. Razu pewnego zdarzyło się, że zakrwawiło się i wrzeciono. Dziewczyna nachyliła się nad studnią, aby je obmyć, ale wrzeciono wymknęło się jej z ręki i wpadło do wody. Z płaczem pobiegła dziewczyna do macochy i powiedziała jej, co się stało. Ale zła macocha wyłajała ją ostro i rzekła: - Jeśli wrzuciłaś wrzeciono do studni, to musisz je także stamtąd wydobyć! Wróciła więc dziewczyna do studni i nie wiedziała, co począć. W obawie przed gniewem macochy wskoczyła do studni, aby wydobyć wrzeciono. W tej chwili straciła przytomność, a gdy się obudziła, znajdowała się na pięknej łące. oświetlonej blaskiem słonecznym i usianej tysiącami kwiatów. Poszła dziewczyna łąką przed siebie, aż doszła do wielkiego pieca, pełnego chleba. A rumiane bochenki wołały: - Ach, wyjmij nas. ach, wyjmij nas, bo się spalimy; dawno już jesteśmy upieczone! Dziewczyna zbliżyła się, wzięła łopatę leżącą opodal i wyjęła wszystkie bochenki. Szła dalej i doszła do jabłoni okrytej tysiącami dojrzałych jabłek, które wołały: - Ach, strząśnij nas, ach, strząśnij nas, dawno już jesteśmy dojrzałe! Dziewczyna potrząsnęła drzewem, a wszystkie jabłka pospadały niby deszcz. Potem złożyła je na jedno miejsce i poszła dalej. Wreszcie doszła do małego domku, z którego wyglądała stara kobieta o wielkich zębach. Dziewczynka przelękła się bardzo i chciała uciekać, ale staruszka rzekła: - Czego się boisz, drogie dziecię? Zostań u mnie! Jeśli starannie wykonywać będziesz wszelką robotę, niczego ci nie zabraknie. Musisz tylko uważać ścieląc moje łóżko, abyś dobrze trzepała pościel, bo gdy pierze z niej leci, śnieg pada na ziemię. Jestem pani Zamieć. Ponieważ staruszka przemawiała łagodnie, dziewczynka nabrała odwagi i przyjęła u niej służbę. Wszelką pracę spełniała ku jej zadowoleniu i starannie trzepała pościel, aż pierze leciało jak płatki śniegu. Za to miała też u niej miłe życie, nigdy nie usłyszała złego słowa, a co dzień dostawała pieczyste i leguminę. Po pewnym czasie ogarnął dziewczynkę smutek. Początkowo nie wiedziała sama, czego jej brak, ale potem zrozumiała, że trapi ją tęsknota za domem rodzinnym. Chociaż było jej tu tysiąc razy lepiej niż u macochy, tęskniła jednak za domem. Wreszcie rzekła do pani Zamieci: - Tęskno mi za domem, a choć dobrze jest na dole, nie mogę jednak dłużej tu zostać, muszę wrócić na górę, do domu. - Bardzo to pięknie - rzekła pani Zamieć - że tęsknisz za domem. A że służyłaś mi pilnie, sama cię odprowadzę. Wzięła dziewczynkę za rękę i powiodła ją pod wysokie wrota. Kiedy je otwarto, spadł na dziewczynę złoty deszcz i tak przylgnął do niej, że cała była pokryta złotem. - Oto nagroda za twoją pilność - rzekła pani Zamieć i oddała jej także wrzeciono, które jej wpadło do studni. Potem wrota zawarły się, a dziewczynka znalazła się na łące, w pobliżu domu swej macochy. A gdy wchodziła na podwórze, kogut, siedzący na płocie, zapiał: - Kukurykuuu! Nasza złota panienka znów jest tu! Dziewczynka weszła do domu, a że cała okryta była złotem, macocha i siostra przyjęły ją dobrze. Opowiedziała im wszystko, co ją spotkało, a gdy macocha usłyszała o tym, chciała i swoją leniwą córkę posłać do pani Zamieci, aby również zdobyła takie bogactwo. Kazała jej więc usiąść przy studni i prząść. Brzydka córka ukłuła się w palec, wrzuciła zakrwawione wrzeciono do studni i sama skoczyła za nim. Podobnie jak i siostra znalazła się na pięknej łące i poszła tą samą drogą. Gdy doszła do pieca, bochenki zawołały: - Ach, wyjmij nas, ach, wyjmij nas, jesteśmy już upieczone! Ale leniwa dziewczyna odparła: - Ani mi się śni brudzić rąk! - I poszła dalej. Gdy przybyła do jabłoni, jabłka zawołały: - Ach, strząśnij nas, ach, strząśnij nas, jesteśmy już dojrzałe! Ale dziewczyna odparła: - Ani mi się śni, mogłoby mi któreś spaść na głowę! I poszła dalej. Gdy przybyła przed dom pani Zamieci, nie przestraszyła się wcale, bo słyszała już o jej zębach, i wnet zgodziła się do niej na służbę. Pierwszego dnia wysilała się, była pilna i grzeczna, gdyż myślała o spodziewanej nagrodzie. Ale już następnego dnia poczęła zaniedbywać pracę, a na trzeci dzień wcale nie chciała wstać rano. Nie zaścieliła też łóżka pani Zamieci i nie wytrzepała poduszek. Toteż wkrótce pani Zamieć wymówiła jej służbę. Leniwa dziewczyna rada była z tego i sądziła, że i na nią spadnie złoty deszcz. Pani Zamieć powiodła i ją pod wysokie wrota, ale zamiast złota spadł na nią deszcz smoły. - Oto nagroda za twe lenistwo! - rzekła pani Zamieć i zamknęła wrota. Wróciła więc leniwa dziewczyna do domu, oblana cała smołą, a kogut, siedzący na płocie, zapiał: - Kukurykuuu! Nasza brudna panienka znów jest tu! Smoła zaś tak się do niej przylepiła, że przez całe życie nie mogła jej zmyć.

4. Pogadanka na temat opowiadania:

- co myślisz o postępowaniu dwóch dziewczynek?

- czy zapłata którą otrzymała każda z bohaterek była sprawiedliwa?

- sformułuj morał baśni

- wymień sytuacje z codziennego życia, w których pracowitość zostaje nagrodzona, a lenistwo ukarane

5. Zabawa badawcza - „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa”

https://www.youtube.com/watch?v=sV0SxwaVKN8

Rodzic próbuje z dzieckiem samodzielnie wykonać doświadczenia, a następnie je omawia. Zapoznaje dziecko z powiedzeniem „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa”. Dziecko na podstawie wykonanego eksperymentu próbuje znaleźć odniesienia do potocznego powiedzenia. Słucha objaśnień rodzica: Kłamstwo, oszustwo zawsze wcześniej czy później zostanie odkryte, ujawnione i sprawiedliwie ukarane – tzn. Wyjdzie na wierzch tak jak oliwa, która wypływa na powierzchnie wody. Dziecko może podać własne przykłady ilustrujace przysłowie.

6. Zabawy z literą „J”

alt

Propozycje zabaw

- tekst piosenki „Jajo”


Jedna kura pana Jana,
Aja, ja, ja, jaj, aj!
Zniosła jajko dzisiaj z rana,
Aja, ja, ja, jaj, aj!
Jejku, jejku, jakie jajo,
Takie jajo, to jest jajo,
Aja, ja, ja, jaj, aj!
Najwspanialsze z jaj, aj!

- podział słowa jajko na sylaby

- wyszukiwanie głoski „j,J ” w dowolnym tekście –w gazecie lub czasopiśmie

- wyrazy na J”  – Dziecko podaje 5 wyrazów, w których głoska „j” występuje na początku, w środku i na końcu. Wyrazy, które mogą się przydać (np. jajko, jabłko, jagoda, pajac, pająk, Mikołaj, tramwaj)

- dorysowywanie do litery ,,J” – Na środku kartki piszemy literę „J”, zadaniem dziecka jest dorysowanie elementów tak, aby powstała ilustracja (przedmiot, rzecz, roślina, zwierzę).

7. Zabawy ruchowe

- „Droga sprawiedliwości” – zabawa z elementem równowagi. Rodzic zaprasza dziecko do przechodzenia kolejno „stopa za stopą” po wyznaczonej linii. Dziecko stara się podczas zabawy zachować równowagę i równocześnie nie zejść z wyznaczonej trasy.

- „Skok w dal” – zabawa z elentami skoku. Rodzic zaprasza dziecko spróbowania swoich sił skoku w dal. Dziecko podchodzi do wyznaczonej linii, u stawia się w odpowiedni sposób: stopy zestawione równolegle, nogi ugięte w kolanach. Skok wykonuje z silnym zamachem rąk w przód z odbiciem obunożnym.

- „Zygzakowaty tor” – zabawa z elementami toczenia piłki. Rodzic proponuje dziecku zabawę polegającą na toczeniu piłki po wyznaczonym wcześniej torze.

8. Ćwiczenia logopedyczne „Kto się śmieje”

Rodzic zastanawia się z dzieckiem, jak może brzmieć głośny śmiech przedstawionych postaci na obrazkach np. Gruby mężczyzna (ho, ho, ho) (niski głos), szczupła kobieta ha, ha, ha (wysoki głos), staruszek he, he, he (dość nisko), dzidziuś hi, hi, hi (wysoko). Rodzic zwraca uwagę na prawidłową realizację samogłosek i na odpowiednio głęboki wdech. Prezentuje na zmianę obrazki, a dziecko reaguje na nie, naśladując różne rodzaje śmiechu.

 alt

9. Zabawa dydaktyczna kształtująca matematyczne myślenie „ Mały matematyk”

Rodzic podaje dziecku treść zadania i samodzielnie je ilustruje np. Mam w koszyku trzy drewniane klocki i dwa plastikowe. Ile mam klocków? Rodzic układa klocki, a dziecko podaje wynik działania. Rodzi prosi aby dziecko samodzielnie wymyśliło zadanie dla niego albo starszego rodzeństwa. Następnie dziecko szuka w pokoju odpowiednich liczmanów np. Kredek, flamastrów, piłerk, kartek. Dziecko prezentuje swoje zadanie i ilustruje je za pomocą liczmanów.

10. Praca plastyczna „Drzewo dobrych uczynków”

Dziecko wraz z rodzicem wykonuje sylwetę drzewa. Na listkach rodzic będzie zapisywać przez najbliższy tydzień dobre uczynki dziecka. Dziecko musi pamiętać o uczciwości, żeby nie kłamało jeżeli nie wykonało się danego zadania tylko po to by zdobyć listek.

alt

............................................................................................................................................................................................................................................

Temat tygodnia: Muzyka, która łączy

 

1. Oglądanie filmu edukacyjnego „Instrumenty muzyczne”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=6y0LGu724lY&feature=emb_title2.

2. Wysłuchanie wiersza W. Chotomskiej „Trąba” 

W amatorskiej orkiestrze

w dni powszednie i w święta

przez trzy takty trąbiła

trąba pana rejenta.

Przez rok cały z przejęciem

i z bezbrzeżną tęsknotą

grała swoje: – Tra-ta-ta

i nic więcej, tylko to.

A że była ogromna

i nadęta ogromnie,

pomyślała raz: – Każdy

rad by słuchać tylko mnie!

I huknęła od razu,

głośno niby armata,

triumfalnie: – TRA-TA-TA!

TRA-TA-TA-TA! TRA-TA-TA!

Ledwie bęben usłyszał

ryki trąby ponure,

mruknął: – Sen to czy jawa? –

i uszczypnął się w skórę.

Stanął dęba fortepian

i wyszczerzył klawisze.

– Trąbo! Przestań w tej chwili!

Trąbo! Proszę o ciszę!

Wszystkie skrzypce załkały:

– Grać w tym zgiełku nie sposób!

Trąbo, skończ to trąbienie

i nas dopuść do głosu!

Ale trąba ryczała

pełna pychy i buty,

aż ze sceny zdmuchnęła

dyrygenta i nuty.

Z tego ryku i świstu

wiatr się zrobił na sali

i widzowie z krzesłami

wnet w powietrzu latali.

Wzniósł się w górę fortepian

z łopotaniem i zgrzytem,

czarne skrzydło rozwinął

pod wysokim sufitem.

Skrzypce, ile ich było,

z wielkim łkaniem i płaczem

wyleciały przez okno

niby klucz dzikich kaczek.

W stu trzydziestu koziołkach

bęben uciekł z tej  sali, wpadł do straży pożarnej,

głośno w bęben się walił

i przysięgał na wszystko,

że tam straż jest konieczna,

bo się z trąby zrobiła

STRRRASZNA

TRRRĄBA

POWIETRZNA!

3. Pogadanka na temat wiersza:

- Jakie instrumenty grały w orkiestrze?                                                                                                                                                  

- Co zrobił fortepian?                                                                                                                                                                                           

- Co się stało ze skrzypcami?

- Gdzie i po co pobiegł bęben?

4. „Jaki to instrument” – słuchanie utworu muzycznego.

Rodzic odtwarza wybrany utwór muzyczny. Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie utworu oraz próba wyróżnienia i nazwania instrumentów muzycznych. Następnie dziecko określa nastrój i tempo utworu. („Trepak” P. Czajkowskiego)

https://www.youtube.com/watch?v=jdfLeQtVZmE

5. Zabawy z litera „F”

alt

Propozycje zabaw:

- rozwiązywanie zagadek:

W jednym pudełku mieszka ich wiele              
A do tych krążków śpieszy pędzelek
(farby)

Jak się nazywa cienka i zwiewna
Sukienka dla każdego okienka?
(firanka)

Zrobi fryzurę, ładnie ostrzyże
Czy już wiesz kto?
(fryzjer)

Tuż przy ziemi niziutko,
płatki z łodyżką krótką.
Fioletowe, wesołe, bo to przecież...
(fiołek)

Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,
przerośnie ogrodniczkę.
Zdobi działki, ogródki,
w nazwie ma trzy nutki.
(fasola)

Łatwa zagadka – krzesło dla dziadka.
(fotel)

- Podział słowa: farby na sylaby. Ułóż tyle pasków papieru ile sylab słyszysz. Ile ich jest?

- „F jak…” – wymyśl jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski f.

- Oznaczanie miejsca litery f w słowie (na początku, w środku, na końcu)

- Napisz literę f, F palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty. Następnie prowadź palec po konturach litery. Napisz literę po śladzie, po przerywanej linii, a na końcu samodzielnie.

- Możesz także wykleić te litery plasteliną.

 

6. Zabawa logopedyczna „Muzykalna buzia”

Zabawę trzeba poprzedzić rozmową na temat tego jakie dźwieki można wydawać buzią, nic przy tym nie mówiąc:

- parskanie wargami – motocykl albo samochód,

- klaskanie językiem – konik,

- „strzelanie” wargami,

- otwieranie butekli,

- naciskanie palcami nadętych policzków – pękające baloniki,

- przedłużona artukulacja „u” połączona z przesuwaniem palca po wargach w pionie – „paplanina” bobaska.

 

7. „Kropelkowe rytmy” – wygrywanie prostych rytmów na gazetach.

Dziecko dostaje jedną gazetę i zastanawia sie w jaki sposob można wykonać z niej dźwięk (stukanie palcami, zgniatanie, wachlowanie, pocieranie). Rodzic słucha propozycji i wspólnie z dzieckiem układa kod, który będzie oznaczał wymienione sposoby grania. Następnie rodzic posługując się kodem, zapisuje rytmy, które dziecko odgrywało na gazetach.

 

8. Ćwiczenia matematyczne „Coraz większe, coraz mniejsze”

Rodzic prosi dziecko, by znalazło w pokoju duże rzeczy i stanęło przed nimi. Dziecko porównuje wielkość znalezionych przedmiotów. Następnie rodzic prosi, aby dziecko wyszukało małe rzeczy i przyniosło na dywan. Wspólnie dokonują wyboru najmniejszej rzeczy. Następnie rodzic rozdaje dziecku sześć wyciętych z papieru prostokątów różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest ułożenie figur od najmniejszej do największej i odwrotnie.

 

9. Praca techniczna „Konstruujemy instrumenty”

Dziecko z pomocą rodzica wykonuje instrument muzyczny.

Sposób wykonania: napełnij puszkę lub inny pojemnuik kaszą, grochem, piaskiem, ziarnami. Otwór puszki zaklej plasteliną, pudełka - zakryj mocnym papierem i mocuj gumką recepturką. Pojemnik ozdób według własnego pomysłu, oklejając samoprzylepnym papierem kolorowym. 

alt

 10. Karty pracy Kolekcja sześciolatka cz. 4 (żółta okładka):

zadanie 1, 2 strona 11

zadanie 1, 2, 3 strona 12

zadanie 1,2 strona 28

 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 

 Krąg tematyczny: Łąka pełna życia.

alt

1. "Wędrówki Skrzata Borówki- Łąka"- obejrzenie filmiku edukacyjnego przedstawiającego łąkę i jej mieszkańców.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

2. "Na łące"- słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści.

Jest jasno i błękitnie,

a wokół łąka kwitnie,

po łące sobie hasam

i trawę mam do pasa!

Na łące rosną babki

i mięta, i bławatki,

powoje i podbiały,

i inne dyrdymały!

Tu motyl, a tam dzwonek,

stokrotka i skowronek,

wśród trawy pachnie ziółko,

a ja powtarzam w kółko:

Jest jasno i błękitnie,

a wokół łąka kwitnie,

po łące sobie hasam

i trawę mam do pasa!

Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają nazwy roślin łąkowych, które pojawiają się w utworze (babka, mięta, bławatek, powój, podbiał, dzwonek, stokrotka) oraz zawierząt (motyl, skowronek). Podają przymiotniki określające nastrój wiersza (wesoły, pogodny, radosny). Dostrzegają humor w wierszu. 

3. "Mieszkańcy łąki"- opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

Rodzic prosi, aby dziecko zastanowiło się, jakie odgłosy zwierząt można usłyszeć na łące- dziecko prezentuje swoje propozycje. Następnie rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania i do zabawy w naśladowanie zachowań i dźwięków wydawanych przez mieszkańców łąki:

Na pięknej majowej łące stał bocian i rozglądał się dookoła. Stanął na jednej nodze i głośno zaklekotał...Stanął na drugiej nodze i odezwał się ponownie...Wtem ujrzał w trawie małego ślimaka. Poruszał się powoli. Dźwigał na plecach swój domek, omijając zręcznie przeszkody. Nagle usłyszał jakiś szelest. Przestraszył się i schował do skorupki. To żabka go przestraszyła. Skakała szybko, jakby przed kimś uciekała. Zawołała głośno do swoich towarzyszek..., wskoczyła do strumyka i znikęła. Odezwały się inne żaby...i też ukryły się pod wodą. Widziała to wszystko pszczoła, która siedziała na kwiatku. Słychać było wyraźnie jej głos...Wzbiła się wysoko w powietrze i, kołując, spoglądała na łąkę. Potem usiadła na najpiękniejszym kwiatku, jaki wypatrzyła, zabzyczała radośnie i zabrała się do zbierania pyłku. A potem odleciała do ula.

4. "Świat zza szklanej szyby"- zabawa dramowa.

Rodzic pokazuje dziecku słoik z zamkniętą w środku sylwetą traszki. Następnie zachęca dziecko do wypowiedzenia się, jakie mogłaby powiedzieć zdania uwięziona w słoiku traszka. Przykładowe zdania: Tu jest bardzo pusto i zimno. Nie ma tu roślin ani wody. Nie podoba mi się tutaj-nie pachną kwiaty, nie grzeje słońce. Nie ma tu dla mnie nic do jedzenia.

5. "Ogród botaniczny wokół nas"- pokaz wybranych gatunków roślin łąkowych, ziół.

Rodzic prezentuje dziecku okazy roślin łąkowych, ziół (suszonych, w doniczkach, świeżych) i atlasy. (można skorzystać z internetu). Dziecko szuka znanych mu gatunków, dzieli się wiedzą na temat właściwości leczniczych ziół i wspólnie z rodzicem wymieniają się wiadomościami, np. mięta łagodzi dolegliwości żołądkowe, jest używana jako dodatek do potraw, gum do żucia, past do zębów; rumianek łagodzi bóle brzucha, bóle głowy, działa uspokajająco, jest składnikiem kremów; babka-świeże liście stosuje się na rany i użądlenia pszczół, syrop z babki pomaga na ból gardła i kaszel; dziurawiec działa uspokajająco, jest używany na rany i oparzenia. 

6. "Litera Ł"- zabawy z literą. 

alt

Propozycje zabaw.

1. "Gdzie jest litera Ł?"- wyszukiwanie słów w których Ł znajduje się na początku wyrazu, w środku i na końcu wyrazu.

2. "Literowa słomka"- Ułóż z słomek do napojów literę Ł.

3. "Sokole oko"- Wyszukaj literę Ł spośród innych liter. [należy na kartce napisać kilka różnych liter wśród których znajdą sę litery Ł (małe i wielkie, drukowane i pisane), zadaniem dziecka jest ich odszukanie]

4. "Literowe kręgle"- http://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/2014/11/literowe-kregle.html

5. "Dotykowa litera"- Ułoż kształt litery Ł np. z grochu, fasoli, guzików, włóczki a następnie wzór przenieś na kartkę i przyklej.

7. "Spotkanie z pszczołą Mioduszką"- z kamerą wśród pszczół.

Obejrzenie krótkich filmików (2-3 min.) na temat pszczół.

Odcinek 1-https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Odcinek 2-https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

Odcinek 3-https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg

8. "Mała biedroneczka"- zabawa matematyczna.

Dziecko otrzymuje zieloną kartkę (listek), na której kładzie sylwetę biedronki (samodzielnie przygotowaną wcześniej), a na niej 10 kropek (wyciętych z papieru kolorowego). Następnie rodzic czyta rymowankę, a zadaniem dziecka jest policzenie ile kropek zostało biedronce. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie.

Mała biedroneczka, dziesięć kropek miała,

usiadła na listku, gdzie pszczoła brzęczała.

I ta biedroneczka tak się wystraszyła,

że w zielonej trawie jedną* kropkę zgubiła.

Ile teraz kropek ma? Policzymy raz i dwa.

* dwie/ trzy/ cztery....

9. "Co zabierzemy ze sobą na łąkę?- zabawa rozwijająca logiczne myślenie.

Rodzic rozkłada na dywanie dowolne przedmioty (np.: lupa, aparat fotograficzny, koc, kosz piknikowy, książka, gra planszowa, garnek, żelazko, obrazek, wazon itp.), a następnie prosi dziecko, aby wybrało te przedmioty, które mogą przydać się podczas wycieczki na łąkę, oraz takie, które są zbędne. Należy uzasadnić swój wybór.

10. "Nie deptać kwiatów"- zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej.

Rodzic włącza muzykę, przy której dziecko udaje, że obserwuje łąkę według własnego pomysłu. Na ciszę w muzyce i hasło: "Nie deptać kwiatków!" dziecko chodzi unosząc wysoko kolana, aby "ominąć rośliny". Gdy ponownie rozlegnie się muzyka, dziecko ponownie "obserwuje łąkę".

Link: https://www.youtube.com/watch?v=YaPMU4eEYAo

11. Karty pracy- Kolekcja sześciolatka cz.4 (żółta okładka).

Zadania 1,2 strona 4- "Litera Ł".

Zadania 1,2,3 strona 5- "Litera Ł".

Zadanie 1 strona 16- "Łąka pełna życia".

Zadanie 1 strona 17- "Fotogaleria łąkowa".

Zadanie 1,2 strona 21- "Spotkanie z pszczołą".

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

alt

 

"Mały miś w świecie wielkiej literatury"- pora na moduł 8 "Mali Przedsiębiorcy".

Realizacja projektu jest nieco utrudniona, ale możliwa do przeprowadzenia zdalnie :)

Poniżej zamieszczam Państwu materiały, propozycje zabaw z dziećmi, które pomogą w uświadomieniu dzieciom potrzebę oszczędzania pieniędzy, poszerzą ich dotychczasowe słownictwo, wyjaśnią czym są pieniądze i skąd się biorą (cudownie byłoby gdyby rosły na drzewach :)

Zachęcam do dzielenia się efektami waszych twórczych prac wysyłając je na e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Udanej zabawy!

 Zestaw zabaw/zadań:

1) „Skrzynia skarbów” – zabawa doskonaląca percepcję dotykową. Rodzic przygotowuje „skrzynię skarbów” – kartonowe pudełko z otworem. Ukrywa w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć. Zadaniem kolejnych ochotników jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dzieci pokazują przedmiot, który wylosowały, i wspólnie sprawdzają, czy odgadły, czym jest dany przedmiot. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?

2) Co wiesz o pieniądzach? – dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?

Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci – utworzymy specjalny post na ten temat.

3) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”. https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo

4) Zaprojektuj banknot.

Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonuje w rękawiczkach!

Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!

Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze” https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw.

5) Zabawa skoczna „Skok do skarbonki”.

Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).

6) „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

7) „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

8) Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?

Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka

9) Zabawy matematyczne z monetami.

  • Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
  • Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
  • Segregują monety według nominału.
  • Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr 2 gr 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

10) Zabawa w sklep.

Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.

11) Wysłuchanie bajki„Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.

Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki: https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg

Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:

  • Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
  • Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?

Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.

12) Czy wszystko można kupić za pieniądze?

Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej rodziny”.

..............................................................................................................................................................................................................................

 

Krąg tematyczny: Uczciwość na co dzień.

1. "Franklin i rozbity globus"- obejrzenie bajki.

Po obejrzeniu bajki należy dokonać analizy zachowań bohaterów z podziałem na negatywne i pozytywne postawy.

Link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=NZZegq5op1Y

2. "Kłamstwo czy fantazja?"- szukanie odpowiedzi na pytanie problemowe.

Rodzic zachęca dziecko do swobodnych wypowiedzi na temat kłamstwa. Pyta: Czy można fantazjować, żeby wzbudzić zainteresowanie lub zazdrość swoich koleżanek i kolegów? Czy można kłamać? Czy fantazjowanie to też kłamanie? Czy kłamaniem można kogoś zranić?

3. "Mała Orkiestra Dni Naszych- Piosenka o honorze i odwadze"- wysłuchanie piosenki połączone z elementem ruchu.

Wysłuchajcie piosenkę o honorze i odwadze a następnie wspólnie do niej zatańczcie :) 

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=l320d7JJ5to

4. "Wazon prawdy i fałszu"- zabawa dydaktyczna.

Na stole stoją dwa wazony: jeden z napisem "prawda", a drugi "fałsz". Dziecko losuje z koszyka, szklanej kuli lub pudełeczka karteczkę ze stwierdzeniem i wrzuca je do odpowiedniego wazonu.

Przykładowe stwierdzenia: Można brać cukierki od obcych osób. Policjantowi można zaufać. Nie wolno otwierać drzwi, gdy jesteśmy sami w domu. Żyrafa ma czarne paski. Sowy nie potrafią latać. Wiosną drzewa są zielone.

5. "Nieuczciwy miś"- scenka z udziałem dziecka i pacynki.

Rodzic kładzie na dywanie planszę do prostej gry typu "ściganka". Przy planszy ustawia misia i zachęca dziecko do wzięcia udziału w grze. Miś wyraźnie oszukuje: nie przestrzega kolejności rzutów i wyrywa kostkę, kładzie kostkę zamiast turlać i przesuwa pionek o większą liczbę pól, niż wskazała kostka. Kiedy dziecko zareaguje sprzeciwem na zachowanie misia, ten demonstracyjnie obraża się i odchodzi z gry. Na koniec rodzic omawia z dzieckiem całą sytuację. Chwali dziecko za zareagowanie na nieuczciwość misia. Przypomina, że w grze ważniejsza jest wspólna zabawa niż wygrana.

6. "Zasady uczciwej gry"- opracowanie zasad metodą "promyczkowego uszeregowania".

Na dużym arkuszu papieru narysujcie kostkę do gry. Wokół niej dorysujcie promienie. Następnie zastanówcie się nad prawidłowymi zasadami gry. Dobre wypowiedzi dziecka zapiszcie na końcu promieni. 

Przykładowe zasady: każdy gracz ma równe szanse, każdy czeka na swoją kolej, nie wolno oszukiwać, należy podziękować za grę, niezależnie od wyniku nie można złościć sie lub obrażać z powodu porażki, nie można się wyśmiewać z pomyłek, przegranej.

7. "Do trzech razy sztuka"- zabawy i gry interaktywne.

Przykładowe trzy gry edukacyjne z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.

http://pisupisu.pl/klasa1/slowo-na-literke

http://pisupisu.pl/klasa1/znajdz-litere-male-litery

http://pisupisu.pl/klasa1/kolejnosc-liczb

8. "Dni tygodnia"- zabawa dydaktyczna.

Dziecko otrzymuje kartoniki z nazwami dni tygodnia oraz cyframi od 1 do 7. Następnie rodzic wydaje polecenie: Ułóż kartoniki z cyframi od 1 do 7. Jak nazywa się pierwszy dzień tygodnia? Poszukaj nazwy "poniedziałek" i ułóż ją przy kartoniku z numerem 1 itd. Wymień dni tygodnia od ostatniego do pierwszego. Jaki dzień jest w środku tygodnia? Nazwy których dni zaczynają się taką samą literą?

9. "Jak przegrać to w uczciwej walce"- rodzinne granie.

Poszukajcie w swoich domowych zbiorach gier planszowych i wspólnie w nie zagrajcie. :) 

10. Karty pracy- Kolekcja sześciolatka cz.4 (żółta okładka).

Zadanie 1 strona 30- " Słoń w drodze po ciasteczko".

Zadanie 1 strona 32- "Figury".

Zadanie 1 strona 33- "Figury".

Zadanie 1 strona 34- "Dni tygodnia".

 

.......................................................................................................................................................................

OGŁOSZENIE!

Dla chętnych rodziców założyłam zamkniętą grupę na Facebooku, gdzie umieszczam na bieżąco dodatkowe materiały, ciekawe linki, artykuły oraz dodatkowe karty pracy dla dzieci. Jest także możliwość realizowania naszych projektów edukacyjnych np. "Mały miś w świecie wielkiej literatury".

Serdecznie zapraszam- administratorem grupy jest Małgorzata Duda.

 

link: https://www.facebook.com/groups/204224757561532/

 

Zabawy ruchowe:

1. Uczymy się chodzić po linie lub jakimkolwiek zamienniku :

  • Idziemy po linie przodem
  • Idziemy po linie tyłem.
  • Idziemy po linie na czworakach
  • Idziemy po linie okiem – krok dostawny
  • Idziemy po linie wysoko podnosząc kolana, aby ominąć przeszkody ( zabawki ułożone na linie.
  • Idziemy po linie skoki w dal z liny
  • Idziemy po linie skaczemy nad leżącą liną z lewej na prawa stronę bez dotykania liny.

2.Wyścig żółwi

Zabawa, przy której jest sporo śmiechu, a dzieciaki lubią ją powtarzać i bić swoje rekordy. Nazwa może bardziej Wam się skojarzyć z grą planszową, ale tym razem to nie to! Pamiętacie ze szkolnych zajęć gimnastycznych woreczki z grochem? Będziecie ich potrzebowali! Bardzo łatwo je uszyć, ale jeśli jednak z igłą i nitką Wam nie po drodze, wsypcie groch lub kaszę do woreczka na mrożonki. A teraz reguły gry! Na mecie ustawia się jedno lub więcej dzieci w pozycji na czworaka (mama czy tata również mogą). Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka. Każdy porusza się na czworaka najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie zaznaczamy od miejsca dokąd żółw dotarł. Dzieciaki lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

3.Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

4. Butelkowy slalom (można z pluszakami)

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Gdy już popisałam się mądrymi słowami, opowiem Wam na czym polega! Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

5. Tor przeszkód

Nie znam dziecka, które nie uwielbiałoby toru przeszkód! Do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać! Zabawa idealna zarówno dla maluszków jak i dla starszych dzieci.

6. Mały ninja

Mały ninja, człowiek pająk, nazywajcie to jak chcecie. Jedno wiem na pewno – dzieciaki będą tą zabawą zachwycone! Wystarczy zaplątać sznurek czy włóczkę o stół i krzesła by stworzyć niełatwy do przejścia tor. Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i trochę gimnastyki. A układ można za każdym razem zmieniać, zaczepiając w inny sposób włóczkę. Można z taśmą malarską poprzyczepianą do ściany w przedpokuju.

7. Poszukiwacze skarbu

Nic tak nie motywuje, jak rozwiązywanie zadań i zagadek, by dotrzeć do okrytego tajemnicą skarbu. Możecie narysować mapę, dodać kilka zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub pochować kilka kartek z podpowiedziami takimi jak „sprawdź pod łóżkiem”, „szukaj za kanapą”, „zajrzyj do lodówki” itp. by dziecko nareszcie odnalazło skarb! A co będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od Was!

8. Balonowy tenis

Gra w piłkę w domu nie jest do końca bezpieczna. Ja w tym roku straciłam w ten sposób kilka kubków i ulubioną bombkę choinkową. Dlatego z odbijaniem piłki poczekamy, aż pogoda się poprawi, a tymczasem w domu gramy balonem. A zamiast rakietek używamy papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek! W ten sposób rozgrywamy punktowane mecze! I skończył się problem potłuczonych naczyń!

9. Rzucamy do celu

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety. A jeśli chcecie ubarwić, zabawę, zrobić coś kreatywnego, ciekawego i ładnego, sprawdźcie pomysł na grę zręcznościową z papierowych talerzyków i rolki po papierze.

10. Szczudła z puszek

Przygotowując świąteczne sałatki korzystaliście z kukurydzy konserwowej? Mam nadzieję, że nie wyrzuciliście pustych puszek, bo mogę się Wam przydać do zrobienia szczudeł! Potrzebny będzie jeszcze sznurek, który przewleczecie przez zrobione w nich dziurki. Dziecko staje na puszkach, a sznurki trzyma w dłoniach i nimi „steruje”.

11. Skocz do mety!

W gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające start, metę i możemy zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy to aż ktoś przekroczy linię mety! Prawda, że proste? A jakie zajmujące!