• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Grupa 1

Email

JĘZYK ANGIELSKI

29 czerwca (poniedziałek)

To już ostatnia nasza lekcja angielskiego przed wakacjami.

Pożegnajmy się piosenką: https://www.youtube.com/watch?v=STMl4yjPpoM

Przypomnijmy sobie zwroty, którymi można się pożegnać:

            bye - pa pa

            good bye - do widzenia

            see you next time - do zobaczenia następnym razem

Do zobaczenia po wakacjach!

Przechwytywanie.JPG

..................................................................................................................................................

JĘZYK ANGIELSKI

24 czerwca (środa)

Posłuchajcie piosenki o lecie: https://www.youtube.com/watch?v=mVhh0oATqBI
 
Czy wiecie, co oznaczają te zwroty?
 
What do you like to do in the summer? - Co lubisz robić w lecie?
I like to swim - Lubię pływać.
I like to bike - lubię jeździć na rowerze.
I like to surf - Lubię surfować.
I like to hike - Lubię się wspinać.
I like to play - Lubię się bawić.
I like to dance - Lubię tańczyć.
 
And you, what do you like to do in the summer?

Powiedz po angielsku, co lubisz robić w lecie. Narysuje obrazek, który przedstawia Ciebie wykonującą/ego tę czynność.

......................................................................................................................................................

JĘZYK ANGIELSKI

22 czerwca (poniedziałek)

Dzisiaj dowiecie się, jak powiedzieć, że coś chcemy lub nie chcemy:
 
I want... - Chcę...
I don't want... - Nie chcę...
 
I want an apple - Chcę jabłko.
I don't want to eat dinner - Nie chcę jeść obiadu.
 
I want to play on the computer - Chcę grać na komputerze.
I don't want to play the giutar - Nie chcę grać na gitarze.
 
Zadanie: Dokończ podane zdania:
I want to eat ...........................
I don't want to eat ......................

.......................................................................................................................................................................................

 

Temat tygodnia: Z końca świata, czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany

 

1. Zabawa na powitanie

https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec

 

2. Zabawa poznawcza z użyciem globusa „Dookoła świata”

Rodzic zachęca dziecko, by wprawiało globus w ruch i zatrzymało go, wskazując dowolny punkt. Dorosły przedstawia dziecku nazwę wskazanego miejsca i na podstawie atlasu geograficznego opowiada o nim (określa położenie, klimat, wymienia występujące tam zwierzęta itp.).

 

3. Zabawa ruchowa „Lecimy samolotem”

Zaproszenie dziecka w podróż samolotem do wspaniałej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=M-dli21QE3A&list=RDM-dli21QE3A&start_radio=1&t=16

(Obraz filmu nie wyraźny. Niżej zamieszczam opis zabawy, muzykę można wykorzystać z filmiku)

- włączamy stacyjkę prawą ręką, mówiąc przy tym „krzy” - x2

- włączamy stacyjkę lewą ręką, mówiąc przy tym „krzy” - x2

- zapinamy pasy bezpieczeństwa – składamy rytmicznie ręce na krzyż na ramionach, łokcie uniesione do góry,

- patrzymy przez okienko – unosimy złożone ręce nad głowę i patrzymy na boki,

- latamy – podskakiwanie krokiem polki po sali,

- samolot wiruje – dzieci z rąk wykonują młynki,

- latamy – podskakiwanie krokiem polki po sali,

- lądujemy – dzieci wykonują rękoma zjazd z góry,

- tankujemy paliwo.

Całość wykonujemy x4.

4. „Mieszkańcy świata” – oglądanie zdjęć dzieci z różnych stron świata.

Rodzic zachęca dziecko do oglądania przygotowanych fotografii przedstawiających dzieci z całego świata. Dziecko uważnie obserwuje i wskazuje podobieństwa (różnice) wśród przedstawicieli różnych ras i narodowości (np. nazywa odcień skóry, opisuje budowę ciała). Wskazuje mieszkańca Afryki, Azjatę, Eskimosa, Indianina, Europejczyka.

 alt

5. Oglądanie prezentacji „Dzieci z różnych stron świata, ich domy i zabawy”

https://www.youtube.com/watch?v=EPuZO3vVfXM

 

6. Wysłuchanie wiersza S. Daraszkiewicza „Kolorowy pociąg”

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji, ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku, dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko

W niskim ukłonie, czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek - chińska herbata.

Na zielonym stepie, stado wołów pasam,
łapię dzikie konie, przy pomocy lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna, zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.


7. Pogadanka na temat wiersza:

- czy wiesz jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?

- jak nazywają się kraje, z których pochodziły?

- kto pierwszy wsiadł do pociągu?

- kto wsiadł ostatni?

- ja myślisz, kto przyjechał na wielbłądzie?

- kto je ryż pałeczkami?

 

8. Aktywne słuchanie muzyki „Muzyka z różnych stron świata”

Rodzic zachęca dziecko do wysłuchania muzyki z różnych zakątków świata. Wspólnie z dzieckiem zastanawia się: – Z czym kojarzy się ta muzyka? Czy muzyka może opowiedzieć coś o różnych zakątkach świata? Jakie kolory i smaki kojarzą się z utworami?

Następnie raz jeszcze prezentuje utwory i zachęca dziecko do poruszania się w rytm usłyszanej muzyki:

muzyka afrykańska https://www.youtube.com/watch?v=-ivmMcK5zaE

muzyka peruwiańska https://www.youtube.com/watch?v=933uhj79lmg&list=PL2HYdWLIlZxFwAeQghg46efiI-6Mdc1ES&index=4

muzyka indiańska https://www.youtube.com/watch?v=PoO3yga6Ln8

muzyka japońska https://www.youtube.com/watch?v=OpEfxcPMYVo

muzyka chińska https://www.youtube.com/watch?v=VBdieFD1ei0

 

9. Zestaw zabaw „Zabawy dzieci z różnych stron świata”

Rodzic rozmowia z dzieckiem na temat jego ulubionych zabaw oraz zabaw dzieci innych narodowości. Następnie przeprowadza z dziekiem kilka zabaw pochodzących z różnych stron świata. Wskazuje kraje na mapie (w miarę możliwości) .

1. „Rzeka słów” – zabawa z Indii (Azja) – rodzic ustala zakres słów, np. zwierzęta, rośliny. Podaje pierw­sze słowo, a dzieci dodają kolejne. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np. tygrys – smok. Kto w ciągu 10 sekund nie poda wyrazu, odpada z gry. Także w Polsce dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”.

2. „Rybak” – zabawa z Niemiec. Przed rozegraniem pierwszej rundy należy wybrać spośród dzieci „rybaka”. „Rybak” stoi przed dziećmi, które siedzą na krzesłach. Mają dłonie wystawione przed siebie – to ryby. Rybak wodzi jedną ręką wolno pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst: Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało. Po ostatnim wyrazie próbuje znie­nacka klepnąć w dłoń któreś z dzieci. Aby uniknąć złapania, musi ono błyskawicznie odsunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się schwytać ryby, musi próbować ponownie. Jeśli mu się powiedzie – następuje zmiana ról.

3. „Ciepło – zimno” – zabawa z Liberii (Afryka). Jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazów­ki pozostałym – w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.

4. „Ojciec Szymon każe” – zabawa z Panamy (Ameryka Środkowa). Na środku koła stoi ojciec Szy­mon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zmiennika. W polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Jeż”. R. może zaproponować, by zabawa była prowadzona w języku angielskim, a dzieci podawały nazwy czynności do pokazywania przez grupę (Szymon każe – Simon says, jedz – eat, skacz – jump, pij – drink, tańcz – dance, czytaj – read).

5. „Skakanie w workach” – zabawa dzieci kolumbijskich plantatorów kawy, którzy mają pod do­statkiem parcianych worków na ziarenka kawy. Dzieci zostają podzielone na 2 lub 3 zespoły i ustawione w szeregach. Każda drużyna dostaje duży worek (może być to specjalnie uszyty worek 50 cm x 70 cm lub worek na ziemniaki). Dzieci kolejno skaczą w workach do celu i wracają do szeregu, przekazując worek następnemu koledze. Wygrywa drużyna, której wszyscy uczest­nicy jako pierwsi poradzą sobie z tym zadaniem. Utrudnieniem może być skakanie w kapeluszu – plantatorzy noszą białe lub słomkowe kapelusze. Jeśli dziecko zgubi kapelusz, musi założyć go na głowę, zanim zacznie kontynuować skoki.

 

10. Nauka piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”

Muzyka https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Tekst:

Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie

Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci

Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami

Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie

Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!…

 

11. Praca plastyczna „Kula ziemska”

Potrzebne materiały:

- folia bąbelkowa,

- farby

Wycinamy koło z foli bąbelkowej, następnie malujemy je farbami na wzór kuli ziemskiej niebiesko – zielona. Odbijamy naszą kule ziemską na białej kartce papieru z bloku. Malujemy swoje palce od dłoni kolorowymi farbami (każdy palec w innym kolorze). Odbijamy palce w okół naszej kuli. Gdy już praca będzie sucha, dorysowujemy na odbiciach palców oczy, nosy, uśmiechy i włosy.

 alt

 

 

Ciekawe propozycje gier i zabaw związanych z tematem „Dzieci z różnych stron świata”

 

Zabawa ćwicząca pamięć i spostrzegawczość „Podróż”

https://view.genial.ly/5ec91b27ad9c9e0d8e207940

Ćwiczymy spostrzegawczość „Dzieci świata”

https://view.genial.ly/5eca59e2f3aac90d34a37c23

Układamy rytmy „Dzieci świata”

https://view.genial.ly/5ecec2cd95a58b0d8d8c7e03

Znajdź pare „Dzieci z różnych stron świata”

https://wordwall.net/pl/resource/2533050/dzieci-z-r%C3%B3%C5%BCnych-stron-%C5%9Bwiata

 

.......................................................................................................................................................................................................................

 

Temat tygodnia: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki

 

1. Oglądanie filmu "Moja rodzina"

https://www.youtube.com/watch?v=X0dD7TJkbjg

2. „Moi rodzice” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci dzielą na sylaby słowa:

Rodzice ro – dzi – ce

Mama ma – ma

Tata ta – ta

Następnie uzupełniają karte pracy:

Podziel nazwy członków rodziny na sylaby. Pod obrazkiem narysuj tyle kresek z ilu składa się nazwa danego członka rodziny.

alt

3. „Rodzina i rodzinka” – tworzenie zdrobnień.

Dzieci tworzą zdrobnienia do nazw członków rodziny np.:

Dziadek – dziadziuś - dziadunio

Babcia – babciunia – babunia

Mama – mamusia itp.

Następnie dziecko dobiera zdrobnienia do imion własnych i imion rodziców np. „Maciej, Maciek, Maciuś, Maciuleczek”.

 

4. Ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej „Rodzinny spacer” N. Łasocha

Rodzina wybrała się̨ na długi spacer. Rodzice zdecydowali, że wszyscy pojadą rowerami (dzieci kładą̨ się̨ na plecach i unoszą̨ nogi). Droga prowadziła pod górę̨, więc na początku było bardzo ciężko (powoli poruszają̨ uniesionymi nogami, wykonując „rowerki”). Ale za górką̨ pojawił się̨ łagodny zjazd i rowery przyspieszyły (kręcą̨ coraz szybciej). Gdy dojechali na skraj lasu, zsiedli z rowerów i w dalszą drogę̨ wybrali się̨ pieszo. Dzieci biegły, zachwycone leśną ścieżką̨ (biegają̨ po obwodzie koła). Ale najmłodszy brat nagle się̨ rozpłakał (zatrzymują̨ się̨ i stają w rozkroku). Rodzeństwo zaczęło więc go rozśmieszać, robiąc zabawne „a kuku” (wykonują̨ skłony do przodu). Jakież̇ było zdziwienie, gdy w pewnym momencie na ścieżce pojawiły się przewrócone kłody drzew. Trzeba było przejść́ pod nimi (pełzają̨ po dywanie). A potem przeskoczyć́ przez niewielki strumyk (skaczą̨ obunóż do przodu). Ścieżka bardzo się̨ zwęziła (idą̨, stawiając stopę̨ za stopą). Mama powiedziała, że słychać dzięcioła. Wszyscy więc przystanęli i nasłuchiwali to z jednej, to z drugiej strony (stają w rozkroku i robią̨ skręty tułowia). W pewnym momencie las się̨ skończył. Pojawiła się̨ łąka. Trawy były już̇ naprawdę̨ wysokie, więc trzeba było podnosić́ wysoko nogi (spacerują̨ po kole, wysoko unosząc kolana). Na skraju łąki dzieci oznajmiły, że czas na odpoczynek. Wszyscy więc rozłożyli koc i usiedli (rodzic kładzie koc na środku, a dzieci siadają̨). Nagle wszyscy zaczęli się̨ wiercić́ (wstają̨). Ojej! Nogi obsiadły jakieś́ robaczki, łaskocząc wszystkich po kolei (potrząsają̨ raz jedną, raz drugą nogą). Zaraz potem na niebie pojawiły się̨ chmury i pierwsze krople spadły na ziemię. To był znak, że najwyższa pora wracać́ (wszyscy wchodzą̨ pod koc i poruszają̨ się̨ po pokoju). Rodzina, choć́ zmęczona, wróciła bardzo zadowolona (rozkładają̨ ponownie koc i leżą̨ na nim przez chwilę).

5. Wysłuchanie wierszy M. Strzałkowskiej „Mamusia” i „Tatuś”

,,Mamusia” – Małgorzata Strzałkowska

Motylek ma mamę
i żaba i ćma
i słonik i konik
i kotek i ja.
Lecz moja mamusia
jest inna troszeczkę.
Dlaczego? Nie wiecie?
Pomyślcie chwileczkę...

Nikt jeszcze nie odgadł?
Naprawdę nie wiecie?
Bo ona mnie kocha
Najmocniej na świecie!


,,Tatuś” - Małgorzata Strzałkowska

Tatusiu! Tatusiu!
Biegnijmy do lasu!
Tatusiu! Tatusiu!
Narobimy hałasu!

Zawołamy do sowy
i ptaków na niebie,
że nikt nigdy nie był
wspanialszy od ciebie!

Nie krzyczy się w lesie?
No tak ... więc posłuchaj,
jak ci to wyszepczę
cichutko do ucha ...
Kocham cię

6. Rozmowa na temat wierszy

- o kim był pierwszy wierszyk?

- czy zwierzęta też mają swoje mamy?

- o kim był drugi wierszyk?

- gdzie pobiegł tata z dzieckiem?

- co chcieli zrobić w lesie?

 

7. Zabawa matematyczna „Rodzinna toaletka” – segregowanie i klasyfikowanie przedmiotów.

Dziecko gromadzi się wokół stołu, na którym znajdują się przybory toaletowe oraz 3 obręcze ułożone tak, by tworzyły część wspólną. W każdej obręczy leży sylweta mężczyzny, kobiety i dziecka. Rodzic prezentuje każdy przedmiot, pyta dziecko: Co to jest? Do czego służy? Do kogo należy?. Następnie prosi dziecko o położenie przedmiotu w odpowiedniej obręczy lub części wspólnej. Razem przeliczają przedmioty w zbiorach i określają, w którym jest najwięcej, a w którym – najmniej przedmiotów.

8. Zabawa ruchowa „Jadą goście

Przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej dziecko z rodzicem maszeruje swobodnie po pokoju. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się, zwracają buziami do siebie i powtarzają wyliczankę, ilustrując ją ruchem:

Mamo! Mamo!                     klaszczą w swoje ręce,

Co, co, co?                             klaszczą w ręce partnera,

Goście jadą.                           klaszczą w swoje ręce,

No to co?                              klaszczą w ręce partnera,

Dzień dobry, dzień dobry.   podają sobie ręce na powitanie,

Cmok, cmok, cmok.         naśladują przesyłanie całusków, ze zwrotem głowy

                                              na prawo, na lewo i na wprost.

Tato! Tato!                          Gesty takie same jak wyżej.

Co, co, co?

Goście odjeżdżają..

No to co?

Do widzenia, do widzenia.

Cmok, cmok, cmok.

9. Zabawa orientacyjno-porządkowa. „Raz, dwa, trzy, mama patrzy”.

Dziecko wraz z rozdeństwem lub jednym rodzicem stoi przed linią startu w znacznej odległości od mamy. Gdy rodzic jest odwrócony tyłem, dziecko biegnie do niego, natomiast na hasło: 1, 2, 3, mama patrzy! – odwraca się do dziecka, które musi stanąć nieruchomo. Jeśli dziecko się poruszy, wraca na miejsce startu. Rodzic znów odwraca się plecami i wszystkie czynności się powtarzają. Dziecko, któremu uda się dobiec do rodzica, zostaje mamą/tatą i zabawa zaczyna się od nowa.

10. Nauka piosenki Zozi „Dziekuję mamo, dziękuję tato”

Muzyka: https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

Tekst:

1. Uczyliście mnie chodzić, uczyliście mnie mówić,
jak się zachowywać
jak zwracać się do ludzi.
Ja mogę na Was liczyć,
wiem że mi pomożecie
najlepszych mam rodziców
na całym wielkim świecie.


Ref:
Dziękuje mamo, dziękuje tato
za każdą zimę, za każde lato
dziękuje mamo, dziękuje tato
za to że macie dla mnie czas
bardzo kocham Was!

2. A najpiękniejsze chwilę
są kiedy mnie tulicie
dajecie mi buziaki
idziemy tak przez życie
co mogę dla Was zrobić?
jak mogę się odwdzięczyć?
jesteście w moim sercu
będziecie w mej pamięci

Ref: Dziękuje mamo, dziękuje tato….

 

11. Ćwiczenia manualne „Niespodzianka z makaronu”

Nawlekanie makaronu na włóczkę, różnicowanie makaronowych korali według wielkości lub kształtu. Dziecko otrzymuje kawałki włóczki oraz makaron w dwóch różnych kształtach lub wielkościach (rurki, oponki). Makaron musi mieć duże otwory, żeby można go było nawlec na włóczkę. Dziecko wykonuje korale dla mamy, nawlekając raz jeden, raz drugi rodzaj makaronu. Nastepnie maluje farbami makaronowe korale.

alt

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Temat tygodnia: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa

 

1. Zabawy i ćwiczenia poranne

- „Pobudka” - dziecko leży na dywanie, na sygnał „pobudka” powoli się przeciąga, przeciera oczy, wstaje.

- „Gimnastyka poranna” – dziecko robi przysiady, skręty tułowia, skłony, bieg w miejscu

- „Toaleta poranna” – naśladowanie mycia zębów: nakładanie pasty na szczoteczkę, nalewanie wody do kubeczka, mycie zębów, kąpieli porannej, wycieranie ciała, czesanie włosów.

- „Szykujemy się do wyjścia” – naśladowanie nakładania poszczególnych części odzieży

 

2. Oglądanie bajki „Poznajemy miejsca pracy i różne zawody”

https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc            

 

3. Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Wszyscy dla wszystkich”

„Wszyscy dla wszystkich”

Murarz domy buduje,

Krawiec szyje ubrania,

Ale gdzieżby co uszył,

Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie

Na robotę nie ruszył,

Gdyby krawiec mu spodni

I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,

Więc do szewca iść trzeba,

No, a gdyby nie piekarz,

To by szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści

I dla dobra wspólnego

Wszyscy muszą pracować,

Mój maleńki kolego.

 

 4. Pogadanka na temat wiersza:

- Jakie zawody były wymienione w wierszu?

- Co robi murarz (piekarz, krawiec, szewc)?

 

5. Zabawa słownikowo-dydaktyczna „Co kto robi?”

Określanie charakterystycznych czynności wykonywanych przez przedstawicieli różnych zawodów. Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody. Zadaniem dziecka jest nazwać osobę na obrazku i wykonywaną przez nią czynność, np. nauczyciel – uczy, lekarz – leczy, malarz – maluje, sprzedawca – sprzedaje, kucharz – gotuje, listonosz – roznosi listy. Dodatkowo spróbujcie wskazać elementy, które potrzebne są w pracy poszczególnym osobom.

alt     alt    alt     alt          alt          alt

 

6. Zabawa ruchowa „Zawodowa gimnastyka”

- LISTONOSZ wrzucający list do skrzynki– dz. stoi w pozycji wyprostowanej, trzymając ugięte w łokciach ręce na wysokości klatki piersiowej, wykonuje wypad w bok, uginając lekko kolana, prostując ręce i rozkładając je jednocześnie na boki; powraca do pozycji wyjściowej i wykonuje wypad w przeciwną stronę.

- GÓRNIK zjeżdżający do kopalni – dz.wykonuje przysiady.

- KURIER dostarczający paczkę – dz.wyciąga ręce w górę, a następnie wykonuje skłon w przód w taki sposób, aby tułów i nogi utworzyły kąt prosty.

- FRYZJER tnący nożyczkami – dz.leży na plecach, unosi wyprostowane nogi i wykonuje delikatne wymachy na boki, tzw.nożyce.

- HYDRAULIK przepychający zatkaną rurę – dz.wykonuje skłon w przód z pogłębieniem.

- KUCHARZ  dz.napina mięśnie brzucha i pokazuje jak wygląda, gdy jest głodne, a następnie rozluźnia mięśnie i prezentuje, jak wygląda, gdy zje to, co przygotował kucharz.

- KELNER rozglądający się, czy goście go POTRZEBUJĄ – dz.stoi w pozycji wyprostowanej, trzymając ręce na biodrach wykonuje skręty tułowia

 

7. Zagadki sensoryczne „Zgadnij co to jest”

Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku oraz określanie, z jakim zawodem się kojarzą. Rodzic umieszcza w worku różne przedmioty, kojarzące się z określonymi zawodami. Dziecko z zawiązanymi oczami wyjmuje po jednym przedmiocie, po czym stara się odgadnąć, co trzyma w ręce i z jakim zawodem dany przedmiot się kojarzy (grzebień – fryzjer, łyżka – kucharz, szczoteczka do zębów – dentysta, strzykawka – pielęgniarka, pędzel – malarz, samochód– kierowca, grabki – ogrodnik, samolot – pilot, but – szewc, bluzka – krawcowa, książka – pisarz, myszka– informatyk).

 

8. Zabawa ruchowa „Fryzjer”

Kształtowanie świadomości schematu ciała, umiejętności orientowania się w przestrzeni.
Rodzic lub rodzeństwo siada na krześle i odgrywa rolę klientów salonu fryzjerskiego, dziecko jest fryzjerem. Na hasło klienta fryzjer wyonuje polecenia:
- mycie – myje głowę,
- ręcznik – wyciera głowę,
- strzyżenie – udaje obcinanie włosów (z prawej strony, z lewej strony),
- czesanie – czesze klienta (z przodu, z tyłu),
- suszenie – suszy włosy (na górze, na dole),
- lustro – pokazuje lusterko (przed, za),
- pożegnanie – podają sobie ręce,
- marsz – fryzjer sprząta, a klient chodzi między krzesłami.

 

9. Praca plastyczna „Szef kuchni poleca”

Rodzic prosi dziecko o zastanowienie się, jaka jest jego ulubiona potrawa, co najbardziej lubi jeść. Zadaniem dziecka jest uformowanie z plasteliny lub ciastoliny ulubionej potrawy.

alt

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Temat tygodnia: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc

 

1. Oglądanie filmu „Majowa łąka i jej mieszkańcy”

https://www.youtube.com/watch?v=jFIm5X7xS-U&t=56s 

2. Pogadanka na temat filmu:

- jakie owady można spotkać na łące?

- co robią poszczególne owady?

3. Zestaw ogólnorozwojowych ćwiczeń gimnastycznych. „Pracowite mrówki”

- „Mrówki na spacerze” – zabawa wprowadzająca, orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na podłodze skakankę. Na hasło: Mrówki idą na spacer! – dzieci – „mrówki” wychodzą z „mrowisk”. Natomiast na słowa: Szybko do domów! – wracają do swoich gniazd. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy rodzic może zmieniać miejsce gniazd mrówek.

- „Przejście po kamieniach” – zabawa z ćwiczeniami równowagi. Rodzic rozkłada na podłodze kartoniki w różnych odległościach od siebie. Zadaniem dzieci jest przejście po kamieniach, by nie zmoczyć nóg.

- „Mrówcza praca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w parach plecami do siebie (z rodzicem). Nogi mają w lekkim rozkroku. Wykonują równocześnie skręt tułowia i próbują przekazać partnerowi przedmiot.

- „Drabinka” – ćwiczenie z elementem skoku. Rodzic rozkłada na podłodze kredki w formie drabiny.

Dzieci kolejno przeskakują stopnie drabinki.

- Ćwiczenie uspokajające – dzieci maszerują po obwodzie koła. Trzymają laskę oburącz przed sobą, unoszą ją do linii barków i opuszczają.

4. Zabawa matematyczna „Ile kropek ma biedronka?”

Rodzic pokazuje dziecku sylwety biedronek z różną liczbą kropek. Przypomina, że każda biedronka ma swoją nazwę, która zależy od liczby kropek na jej czerwonych lub pomarańczowych skrzydłach. (Biedronka, która ma siedem kropek nazywa się siedmiokropka). Rodzic wskazuje sylwetę, a dziecko głośno przelicza kropki na skrzydełkach i nazywa biedronkę.

alt

5. Zabawa badawcza „Kolorowe kwiaty”

https://www.youtube.com/watch?v=u-hAok7UqrY

6. Praca plastyczna „Owady z płyt CD”

 alt

 

....................................................................................................................................................................

 

Tematyka tygodnia: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

 

1. Rytmiczna rozgrzewka

Zapraszam dzieci i rodziców do zabawy w rytmiczną rozgrzewkę. Wszystkie polecenia są zawarte w filmiku. Udanej zabawy:)

 

Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU&t=230s

 

2. Omiń kałuże – zabawa ruchowa z ćwiczeniem równowagi

Rodzice w nieregularnych odstępach rozkładają na podłodze gazety lub poduszki to będą nasze kamyki. Zadaniem dzieci jest przejście po wszystkich gazetach tak aby nie spaść do wody. Zabawę powtarzamy kilka razy z innym ułożeniem kamyczków.

 

3. „I ja też urosnę!” – praca z opowiadaniem.

I ja też urosnę!
W nocy padał deszcz.
– Spójrz, Uszatku – powiedziała Zosia – jak wszystko wyrosło po deszczu. Rzodkiewka na grządce, trawy
i chwasty…
Uszatek przyglądał się trawkom, dziwił się i kręcił głową. A potem fikał na trawie koziołki. Nie zauważył, jak
nadpłynęła chmura i zakryła słońce. Dopiero gdy lunął rzęsisty deszcz, Uszatek zerwał się na równe nogi
i chciał biec do domu.
Ale pomyślał: „Pada deszcz, znów wszystko będzie rosnąć. To i ja urosnę po deszczu. Postoję na dworze. Chciałbym
być taki jak Duży Niedźwiedź z lasu…”.
Stanął niedźwiadek na środku trawnika.
– Rech, rech, rech – usłyszał koło siebie.
„To zielona żabka – pomyślał. – Ona chce też urosnąć…”.
Majowy deszcz trwał krótko.
Błysnęło słońce, zaświergotały ptaki, zalśniły na liściach srebrne kropelki. Miś stanął na czubkach łapek i zawołał:
– Zosiu, Zosiu, ja urosłem!
– Rech, rech, rech! – zaśmiała się żabka. – Jaki ty jesteś śmieszny, Misiu! Wcale nie urosłeś, za to strasznie zmokłeś…
Czesław Janczarski

Po przeczytaniu tekstu rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści.

Przykładowe pytania:
– Dlaczego trawa, rzodkiewka i chwasty urosły na grządce?
– Co robił Uszatek, kiedy zaczął padać deszcz?
– Dlaczego Miś pozostał na deszczu?
– Dlaczego żabka śmiała się z Misia?
– Jak myślisz, a co Ty możesz zrobić, aby urosnąć?

- Komu jest potrzebny wiosenny deszcz?

 

4. Tęcza - poprawne nazywanie kolorów

Spójrzcie wspólnie na ilustracje poniżej. Zapytajcie dzieci co to jest? Kiedy możemy zobaczyć tęczę na niebie? Poproście dziecko aby samo określiło kolory tęczy na ilustracji.

 

 alt

 

 

 

5.  Tęcza – praca plastyczna
Rodzicu, narysuj prosty rysunek tęczy. Zadaniem dziecka będzie wyklejenie z kolorowego papieru, bibuły lub plasteliny kolorowej tęczy.

 

 unnamed.jpg

 

6. Zagadki słowne - kolory

Siedmiobarwna wstęga
Pod niebem wisząca
Utkana z deszczyku
I promieni słońca. (tęcza)

 

Tego koloru

szukajcie w makach,
lub w muchomorze,
co rośnie w krzakach. (czerwony)

 

Jakim kolorem pytam wszystkich

maluję fiołki lub śliwki. (fioletowy)

 

To kolor morza, rzeki

i pogodnego nieba.
Pomyśleć nad tym trzeba! (niebieski)

 

Marchewkę zawsze ten kolor kryje

bywają takie również i dynie. (pomarańczowy)

 

Liście są takie

i trawa też.
Jaki to kolor?
Już pewnie wiesz. (zielony)

 

Słonecznik nazwę zawdzięcza słońcu

powiedzcie jaki kolor je łączy. (żółty)

 

7. Coś w kolorze – zabawa usprawniająca spostrzegawczość

Poproście dziecko:
- Pokaż mi coś w kolorze…. (wymieniamy różne kolory)
Dziecko powinno pokazać różne przedmioty w danym kolorze, które są np. w pokoju.

 

8. Słonko świeci – deszczyk pada – zabawa ruchowa

Włączcie piosenkę tęcza cza cza cza, poniżej znajduje się link. Jak muzyka jest włączona dziecko biega, chodzi, skacze bo wyszło słoneczko. Jak piosenka przestaje grać – pada deszcz, dzieci chowają się np. przy ścianie, pod poduszkę, pod książkę. Muzykę wyłączamy w nieregularnym rytmie aby dziecko nie spodziewało się kiedy zacznie padać deszczyk.

https://www.youtube.com/watch?v=5kJKnuffZEQ

 

9. Cukierkowa tęcza – eksperyment

Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, ciepłą wodę. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.

 

      tęcza_ze_skittlesów.jpg    tecza_ze_skittlesow2.jpg

 

……………………………………………………………………………..............................……………………

 

- Kolorowanka online „tęcza”

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/tecza-i-slonce

 

- Gra edukacyjna – dobierz kolory

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/dobierz-kolory

………………………………........................................................…………………………………………………………………

 

Układ słoneczny

 

1. Zapraszam do wysłuchania pioseneczki o układzie słonecznym dla dzieci.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

Po wysłuchaniu piosenki spójrzcie wspólnie na ilustracje.

Zwróćmy szczególną uwagę na słońce, które daje nam ciepło.

 

 ziemia-slonce-kosmos.jpg

 

Pytania pomocnicze:

- po co jest słońce?
- jak słońce wygląda?
- czy na wszystkich planetach jest tak samo ciepło?
- dlaczego na niektórych planetach jest bardzo ciepło a na niektórych bardzo zimno? ( chodzi o odległość słońca od danej planety)

 

Nasza planeta - ziemia

unnamed_ziemia.jpg

 

- Jak nazywa się nasza planeta?

- Którą planetą od słońca jest?
- Jak ona wygląda? jaki ma kształt i kolory?
Zwróćmy uwagę, że ziemia jest w idealnym miejscu od słońca i jest na niej woda.

 

3. Praca plastyczna „rakieta kosmiczna”
Do wykonania zadania potrzebujemy bibuły, kolorowego papieru, kleju i rolki po papierze toaletowym.  Każde dziecko wie jak wygląda rakieta kosmiczna dlatego pomysły zostawiam dzieciom. Poniżej znajduje się tylko wzór jak rakietę można wykonać. Powodzenia:):):)

 

alt

 

4. Karty pracy dla chętnych do wydruku.

Poniżej znajduje się link, pod którym możemy znależć karty pracy dotyczące kosmosu dla dzieci.

 

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/dzien-kosmosu/grafomotoryka/

........................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

JĘZYK ANGIELSKI

29 kwietnia (środa)

 

Otwórzcie grafikę przedstawiającą różne zabawki: https://images.tinypic.pl/i/01004/xhl6mbzixwyh.jpg

.....................................................alt

Poproście dzieci, aby wskazały Wam określone zabawki na obrazku:

          Show me a car - Pokaż mi samochodzik.

          Show me a ball - Pokaż mi piłkę.

          Show me blocks - Pokaż mi klocki.

          Show me a teddy bear - Pokaż mi pluszowego misia.

Następnie wskazujcie kolejno na zabawki i pytajcie:

          What is this? - Co to jest?

Zachęcajcie dzieci do odpowiadania w j. angielskim.

..................................................................................................................................................................................................................................................

 

JĘZYK ANGIELSKI

27 kwietnia (poniedziałek)

 

Dzisiaj przypomnimy sobie jedną z piosenek, które wspólnie śpiewamy na angielskim. To piosenka "The Hokey Pokey":

https://www.youtube.com/watch?v=UFCEHTIF1zY

Przy okazji utrwalimy słownictwo związane z częściami ciała:

            hand - ręka

            foot - stopa

            head - głowa

            back - plecy

Włączcie piosenkę i potrząsajcie w rytm muzyki różnymi częściami ciała.

....................................................................................................................................................................................................................................................

 

Tematyka tygodnia: Stop! Zabraniam! Zakazuje! Śmieci w worki się pakuje!

 

 

 

1.Rytmiczna rozgrzewka

Na początek troszeczkę ruchu. Zachęcam abyście razem z dziećmi wykonali krótką rytmiczną rozgrzewkę. Wszystkie polecenia są zawarte w filmie.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

2.Wielkie sprzątanie – zabawa naśladowcza

Jeden z rodziców prosi dziecko (cichutko) aby naśladowało następujące czynności:

- myjemy naczynia,

- odkurzamy,

- ścieramy kurze,

- wywieszamy pranie,

- myjemy okna

Drugi rodzic lub rodzeństwo musi zgadnąć co robi dziecko.

 

3. Rozmowa na podstawie wiersza

 

"Kosz na śmieci"

Jestem sobie kosz na śmieci

Do mnie, do mnie chodźcie dzieci.

Stoję sobie przy tym świerku.

Pełno chciałbym mieć papierków.

 

Pytania pomocnicze:

- Gdzie stoi kosz na śmieci?

- Na co czeka?

- Dlaczego trzeba wyrzucać papierki do kosza?

- Czy zawsze o tym pamiętacie?

- Jak wyglądają kosze na śmieci, czy łatwo je znaleźć i rozpoznać?

 

 

Po rozmowie dzieci mogą wykonać ilustrację do wierszyka ( las, choinka, drzewko i kosz na śmieci przy drzewku)

 

4. Papierowe kule

Dziecko otrzymuje  dużą kartkę z gazety, którą musi zgnieść w kule. Zwracamy uwagę, aby gazetę ugniatać dwoma rękoma. Następnie dziecko rozkłada kulę delikatnie, aby gazeta się nie podarła. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

5. Celowanie do kosza – zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania

Do zabawy potrzebna nam jest papierowa kula z poprzedniej zabawy. Stawiamy przed dzieckiem pojemnik, który będzie naszym koszem na śmieci. Na początku dzieci stają blisko kosza i rzucają do niego swoją kule. Stopniowo oddalamy kosz od dziecka, zadaniem jest trafienie do kosza z różnych odległości.

 

6. Obejrzyjcie wspólnie film Drużyna Wróżki Odpadusi „Akcja segregacja”

 

https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0

 

Drogi Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem:

- Dlaczego pojemniki na śmieci mają różne kolory?

- Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

 

Do pomocy możecie wykorzystać również poniższe ilustracje:

 

koszyczki.jpg

 

7. Gra edukacyjna online dla dzieci  – segregacja śmieci

 

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/segregacja-smieci

 

 Można również wykonać papierową wersje gry. Wystarczy wyciąć 3 papierowe pojemniki na śmieci oraz produkty z gazet. Następnie zadaniem dziecka jest przyklejenie produktów do odpowiednich pojemników na śmieci. Produkty papierowe do kosza  niebieskiego, szklane do zielonego itd. Poniżej przykład. :)

 

WP_20140430_012.jpg

 

8. Dziwne dźwięki – zabawa słuchowa

Na stoliku stawcie kilka różnych przedmiotów, np. butelka plastikowa, butelka szklana, gazeta, puszka po napojach, kubeczki po jogurcie itp. Dziecko zgniata przedmioty, delikatnie stuka o blat stołu – wydobywając z nich dźwięk. Następnie rodzic zakrywa oczy dziecku np. chusteczką i sam wydobywa dźwięk z tych przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który przedmiot słyszy.

 

9. Ilustracja

Zadaniem dziecka jest powiedzenie co widzi na ilustracji.

 

litter-urban-park_1308-22061.jpg

 

 

Pytania pomocnicze:

- Gdzie śmieci leżą? gdzie powinny być?

- Czy chciałbyś iść w takie miejsce odpocząć? Dlaczego?

- Co zrobili ludzie, że to miejsce tak wygląda?

- Jak powinni się zachować, żeby na obrazku było ładnie?

 

10. Kolorowe kwadraty – zabawa matematyczna

Na dywanie lub stole połóż kolorowe kwadraty ( 5 żółtych, 3 niebieskie, 6 zielonych, 3 czerwone). Poproś aby dziecko posegregowało kwadraty według koloru. Zwróć uwagę aby ułożyło je w szeregu. Następnie  poproś dziecko aby policzyło kolejno wszystkie zbioru. Zapytaj dziecko gdzie jest więcej, gdzie jest mniej, a gdzie jest tyle samo. Ćwiczenie możemy powtórzyć kilka razy zmieniając tylko liczbę kwadratów.

 

11. Praca plastyczna

Wykonajcie wspólnie autko z rolki po papierze toaletowym według wzoru poniżej. Kolory i dekoracja autka może się różnić od przedstawionego – liczę na waszą kreatywność:):)

 obraz-209.jpg

 

………………………………………………………………………………...........................................……………………………………………..

 

„Piosenki pokazywanki”

 

Zapraszam do wspólnej improwizacji ruchowej do piosenek:

 

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................………

 

QUIZ dla chętnych :)

 

Wskaż zabawkę z wybranej półki – Poniżej wyświetlać Ci się będą półki z zabawkami.

Twoim zadaniem będzie wskazanie jednej z zabawek, która znajdzie się na najwyższej, środkowej lub najniższej półce – zgodnie z treścią zadania.

 

https://szaloneliczby.pl/wskaz-zabawke-z-wybranej-polki/

 

..................................................................................................................................................................................................................................................